Етапи когнітивного розвитку Піадже
Фон та основні концепції теорії Піадже
Теорія когнітивного розвитку Жана Піадже визначає, що діти проходять чотири окремі етапи навчання. Ця структура досліджує не лише те, як діти накопичують знання, а й саму сутність інтелекту. Етапи, які визначив Піадже, такі:
– Сенсомоторний етап: Від народження до 2 років
– Передопераційний етап: Від 2 до 7 років
– Конкретно-операційний етап: Від 7 до 11 років
– Формально-операційний етап: Від 12 років і далі
Піадже стверджував, що діти беруть активну участь у навчанні, подібно до маленьких вчених, які проводять експерименти, спостереження та досліджують своє оточення. Протягом своїх взаємодій із світом вони постійно інтегрують нову інформацію, доповнюють наявні знання та уточнюють минулі уявлення в світлі нових відкриттів.
Історія теорії когнітивного розвитку Піадже
Походячи зі Швейцарії в кінці 19 століття, Піадже проявив видатний інтелект, адже його перша наукова стаття була опублікована у віці 11 років. Його перші зустрічі з інтелектуальним розвитком дітей були сформовані під час його роботи як асистента Альфреда Біле і Теодора Сімона, які в той час стандартизували свою відому оцінку IQ.
Піадже проти Виготського
Вчення Піадже контрастує з поглядами Льва Виготського, ще однієї видатної фігури в дискурсі розвитку дитини. Поки Виготський визнавав важливість цікавості та активного участі в навчанні, він підкреслював вплив соціальних контекстів і культурних рамок.
Піадже стверджував, що когнітивний розвиток, в основному, походить з внутрішніх механізмів, тоді як Виготський підкреслював важливість зовнішніх факторів—культури, а також міжособистісного впливу з боку батьків, вихователів та ровесників.
Багато з досліджень Піадже в галузі когнітивного розвитку дітей виникли з уважних спостережень за його племінником і донькою. Ці інсайти втілювали його еволюціонуючу теорію, що когнітивні структури дітей не є простими, мініатюрними відображеннями дорослих процесів мислення. Він запропонував траєкторію розвитку, яка характеризується як якісними, так і кількісними змінами в мисленні дітей з віком.
Сенсомоторний етап когнітивного розвитку
На цьому базовому етапі немовлята та малюки здобувають знання через сенсорну взаємодію та тактильну маніпуляцію предметами. Уся їх дослідницька реальність керується рефлексами, сенсорними входами та моторними активностями.
Від народження до 2 років
Ключові характеристики та етапи розвитку під час цього періоду:
– Відкриття світу через рух і сенсорні переживання
– Оволодіння знаннями шляхом основних дій, таких як смоктання, захоплення, спостереження та слухання
– Розуміння концепції постійності об’єктів — визнання того, що предмети продовжують існувати, навіть коли не видно
– Визначення своєї індивідуальності як окремих сутностей, відмінних від оточуючих людей і предметів
– Усвідомлення того, що їхні дії можуть викликати реакції в навколишньому середовищі
Протягом сенсомоторного етапу діти демонструють значне зростання та навчання, вивчаючи механіку світу через взаємодію з оточенням.
Передопераційний етап когнітивного розвитку
Хоча основи розвитку мови можуть бути започатковані на попередньому етапі, помітний початок мови характеризує передопераційний етап.
Від 2 до 7 років
Ключові характеристики та зміни розвитку, що спостерігаються під час цього етапу:
– Початок символічного мислення, використовуючи слова та образи для позначення предметів
– Прояв егоцентричних мислення, часто важко усвідомлюючи різні точки зору
– Покращення мовних та когнітивних навичок, але все ж переважно займаючись конкретним мисленням
Діти на цьому етапі навчаються через уявну гру, але стикаються з труднощами в логічному міркуванні та здатності приймати точки зору інших. Крім того, їм важко усвідомлювати концепцію сталість.
Конкретно-операційний етап когнітивного розвитку
На цьому етапі здатність дітей до логічного мислення помітно зростає. Егоцентричні тенденції, які домінували на попередніх етапах, зменшуються, оскільки діти стають більш здатними усвідомлювати зовнішні точки зору.
Від 7 до 11 років
Ключові характеристики та зміни розвитку під час цього етапу:
– Перехід до логічного мислення щодо конкретних явищ
– Початок усвідомлення принципів збереження
– Когнітивні процеси стають більш систематизованими та організованими, хоча залишаються пов’язаними з конкретними концепціями
– Розпочинається використання індуктивного мислення
Хоча здібності розуміння розширюються під час конкретно-операційного етапу, гнучкості може ще не вистачати. Діти стикаються з труднощами при роботі з абстрактними та гіпотетичними поняттями, але починають враховувати думки та емоції інших.
Формально-операційний етап когнітивного розвитку
Апекс теорії Піадже відбувається на цьому етапі, який визначається підвищеним логічним мисленням, здатністю займатися дедуктивним міркуванням і більш впевненим розумінням абстрактних концептів.
Вік 12 років і старше
Ключові характеристики та зміни розвитку цього часу:
– Початок абстрактного мислення та розв’язання проблем, що стосуються гіпотетичних питань
– Більш осмислене залучення до моральних, філософських, етичних, соціальних та політичних дилем, які потребують теоретичного міркування
– Використання дедуктивної логіки у процесах міркування
Цей останній етап характеризується здатністю до систематичного планування майбутнього та оцінювання гіпотетичних сценаріїв.
Важливі концепції когнітивного розвитку
Важливо визнати, що Піадже не сприймав когнітивний розвиток дітей як просто кількісну подорож. Натомість, він запропонував, що відбувається якісна трансформація в мисленні дітей у процесі проходження цих етапів.
Схеми
Схема охоплює когнітивні структури, які містять як розумові, так і фізичні дії, що є основою для розуміння та набуття знань. Ці схеми слугують категоріями, які сприяють інтерпретації та усвідомленню світу.
Асиміляція
Процес асиміляції полягає в інтеграції нової інформації в уже існуючі схеми. Ця дія є суб’єктивною, оскільки особи часто змінюють свої переживання та уявлення, щоб узгодити їх із своїми усталеними переконаннями.
Акомодація
Акомодація означає здатність змінювати існуючі схеми у світлі нової інформації, що веде до створення нових когнітивних структур.
Еквілібрація
Як діти просуваються через етапи когнітивного розвитку, вони прагнуть підтримувати баланс між використанням попередніх знань і корекцією поведінки, щоб ефективно інтегрувати нові інсайти.
Висновок
Ключове твердження в рамках Піадже полягає в тому, що генерація знань та інтелектуальна еволюція є динамічним процесом. Його внесок значно покращив наше сприйняття когнітивного розвитку дітей, підкреслюючи, що діти не є пасивними носіями знань, а активними дослідниками та експериментаторами, які постійно формують своє розуміння світу.
