
Блага цивілізації – річ хороша, та за них, як і за все, потрібно платити. Стосується це і комунальних послуг, ціни на які аж ніяк не спільномірні з їхньою якістю. Нині підприємства-постачальники проблему із боржниками вирішують досить кардинально – не платиш два-три місяці – вимкнення не уникнути. Тут є два варіанти, або відразу ж сплатити борг, або, якщо не встигли це зробити, доплачувати за відновлення постачання, а ця сума не символічна, до речі, вона може сягати кількох сотень, оскільки доведеться оплатити всі роботи як при під’єднанні, так і при від’єднанні від мереж. Та від’єднувати можуть лише після того, як людина отримає попередження.
Газ, наприклад, можуть відключити після двох-трьох місяців несплат.
- Споживач отримує повідомлення про те, що у неї є десять днів на те, щоб погасити борг. Якщо людина протягом цього часу не погасила борг і не звернулася в абонентський відділ для укладання договору реструктуризації боргу, тоді вона отримує попередження про відключення. Якщо вона не реагує і цього разу на попередження, тоді приїжджають слюсарі і від’єднують відповідно до того, наприклад, якщо вони прийшли до людини і вона розуміє, що не сплатила і дозволяє слюсарям зробити свою роботу, наприклад, відключити газ безпосередньо у квартирі чи у будинку. Якщо ні, то слюсарі знаходять можливість від’єднати споживача від мережі, скажімо, внутрішньобудинкової. Річ у тому, що у будь-якому разі людина, якщо вона сплатила борг і хоче знову під’єднатися, вимушена буде платити і за процедуру відключення і підключення. Сума ця становить понад чотириста гривень, залежно від того, який тип під’єднання. Іноді неможливо відключити людину безпосередньо, тому що вона надає доступ до свого житла, але газопровід може йти під землею. Тому потрібно проводити земельні роботи, копати екскаватором, відключати тощо, а це, звичайно, коштує дорого. Можна на згоні просто перекрити трубу на домі, але якщо це треба робити під зварку, то це знову ж таки одна ціна, якщо ж можна просто перекрити і опломбувати, то це інша ціна. Залежно від конкретного виду відключення та підключення. Якщо ж людина розрахувалася з підприємством, то її підключають, як правило, протягом доби, - пояснює керівник відділу зв'язків із громадськістю ПАТ «Чернівцігаз» Андрій Семенович. - Як водиться, такі заходи застосовують до так званих злісних неплатників. Тобто якщо у людини є борг, який вона не закрила протягом тривалого часу, або по системі оплати ми бачимо, що протягом двох-трьох місяців немає рухів по особовому рахунку, тоді це є приводом для того, аби принаймні відправити їй повідомлення, що у неї є борг, і якщо вона його не сплатить, то її відключать. І в разі відсутності реакції йде попередження і відключення.
Служба щоденно виконує у пікові періоди заборгованості по 20-30 від’єднань у день. І це лише по Чернівцях, схожа ситуація відбувається у районах.
Постачальники електроенергії беруться за боржників, по суті, вже після місячного боргу, зате дають тридцять днів на роздуми – заплатити, чи сидіти при свічках.
Де платити за комуналку, аби не стояти у чергах та не стягнули комісії
- В основному, у споживачів ми проводимо відключення через несплату за спожиту електроенергію. Якщо протягом двох місяців немає сплати від споживача. Ми споживачеві даємо рахунок на сплату за спожиту електроенергію. Якщо на двадцятий день від споживача немає оплати, ми надаємо попередження на відключення, і у разі несплати, на тридцятий день проводимо відключення. Це виходить практично два календарних місяці. Себто на другий місяць ми вже розглядаємо споживачів, які не платять, і по них готуємо списки і вимикаємо електроенергію. Зазвичай споживачі, які потрапляють під відключення, є проблемними. Вони можуть бути вдома і нас не допустити до проведення відповідних робіт. Можуть вони і бути відсутні. Але ми маємо доступ до приладів обліку, а тому проводимо від’єднання на лічильнику на вводі - якщо маємо доступ до цих пристроїв. Якщо ж не маємо, то, звичайно ж, не можемо від’єднати споживача. Тоді додатково попереджаємо тощо, - розповідає заступник начальника по енергозбуту ПАТ «Чернівціобленерго» Тарас Волошин. - Згідно із правилами, аби під’єднатися знову, споживач пише заяву на поновлення електропостачання, і воно здійснюється при умові, що проплачена повністю сума заборгованості і оплачена послуга з відновлення електропостачання, після цього протягом трьох днів ми зобов’язані провести відновлення електропостачання. У разі самовільного підключення вживаємо заходів, аби більше цього не повторилося. Та загалом відключення – це вже останній етап того, як змусити споживача сплатити заборгованість. Ми пропонуємо скласти графік реструктуризації боргу, скласти гарантійного листа, та якщо він не йде на жоден із цих кроків і просто не платить за спожиту електроенергію, то ми не можемо надавати її безкоштовно, тому вдаємося до кардинальних заходів.
Нині досить багато людей не сплачують за послуги, платять не по тих підрахуваннях, а самі неправильно рахують і стають боржниками мимоволі.
Трапляється і таке, що люди починають орендувати житло і не здогадуються про борги, вважаючи претензії комунальників безпідставними. І лише після відключення починають розбиратися і дізнаються про реальний стан справ.
- Коли орендували з чоловіком квартиру, справно платили за даними лічильника і тут раптом почали приходити квитанції, в яких був вказаний борг розміром 500, а потім і 600 гривень. Спочатку нарікали на комунальників і далі платили за лічильником. Одного дня прийшли електрики і сказали, що вимкнуть світло, якщо не погасимо борг. А за кілька днів прийшли і відключили, - ділиться чернівчанка Аліса Санюк. - Того ж дня поїхали у міськРЕМ, а там нам пояснили, що борг у нас за лютий, себто у місяць, коли ми ще не жили у цій квартирі, просто господиня не погасила борг і не попередила про це. Та робити нічого, борг ми сплатили і нам ввімкнули світло наступного дня, а стосовно коштів, зрозуміло, говорили вже з власницею.
Та якщо із електроенергією все досить просто, то водопостачальники, натомість, діють кардинально – немає виплат – немає каналізації. І це куди вагоміший аргумент, аніж просте відключення води.
Відключати від водовідведення можуть не лише тих, хто заборгував великі суми, а і споживачів, які мають борги за два і більше місяців. Боржникам, яким перекрили каналізацію, аби позбутися зневодненої «облоги» свого помешкання, доведеться сплатити, окрім повної суми боргу, ще понад півтисячі гривень за під’єднання. Згідно з пунктом 35 Правил надання населенню послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення, у разі несплати споживачем вартості наданих послуг понад три місяці, або понад термін, встановлений договором (але не менш як три місяці), підприємство має право припиняти надання послуг.
Отож, з комунальниками краще розраховуватись відразу. З іншого боку, зі зростанням вартості послуг незрозуміло, звідки ж звичайні мешканці мають брати гроші на всі ті виплати. Та це питання навряд чи хвилює постачальників та урядовців.
Уляна ДЕЛІКАТНА
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар