
Старий міст через Прут, що у районі дріжджзаводу Чернівців, є подвійно історичним. Збудований іще австрійцями 1903 року, він тріснув і просів 31 березня 2011-го. В акурат у день, коли у ратуші проголосували за відставку доти непорушного, як мостова опора, міського голови.
Просідання мосту спричинив вибір гравію з річки
За висновком фахівців, міст обвалився з причини різкого – на два - три метри зміління Пруту, що є наслідком хижацького вибору гравію із його русла. З цієї причини оголилися дубові палі, на яких стоять 400-тонні залізобетонні опори мосту. Під кожним із “биків” (так називають ці опори мостобудівці) забито близько сотні паль. Укриті водою, вони можуть служити сотні років, оголені ж почали гнити і під однією із опор просіли. Міст загрожував завалитися, потягнувши за собою новий. Його терміново слід було розібрати.
Необхідність демонтажу старого мосту постала значно раніше, ще наприкінці 90-х, коли почали будувати новий. Демонтаж відклали через його захмарну вартість: 10 млн. грн. на розбирання мосту у бюджеті міста не було.
За демонтаж мосту розрахуються його металоконструкціями
З тих пір кошти так і не з’явилися, тому знайшли інший вихід: бартер. За розбирання мосту вирішили розрахуватися його металоконструкціями. Для ласих до брухту організували конкурс. Його виграло ТОВ “Укрвторресурс” із центром у Києві. Фірма мала впоратися із роботою до 1 вересня. Запорукою, що вона не зникне безвісти, полишивши після себе на річці “золоті гори”, мав бути брухт. Розібрані металоконструкції мали зберігати у Чернівцях і передати фірмі, коли та здасть роботу “під ключ”.
Щойно дозволила погода “Укрвторресурс” узявся до діла. Завалив аварійну опору (від чого прибережні мікрорайони здригнулися, наче від землетрусу) та заходився розбирати металоконструкції. Проте за якийсь час робота забуксувала.
Опори вирішили закопати у дно річки
- У цьому винні несприятливі погодні умови, а саме – зливи та підйом рівня води у Пруті, що підтверджує довідка гідрометеоцентру, - пояснює один з кураторів демонтажу з боку міських структур, заступник начальника міськШЕП Микола Шустров.
На прохання керівництва “Укрвторресурсу” кінцеву дату розбирання мосту відстрочили до 15 листопада.
- Однак на темпах це не позначилося, - каже депутат Чернівецької міськради Любов Сорохан. – Робота стоїть, бо працювати нікому. Півдесятка робітників зайняті лише демонтажем металоконструкцій. Розбиранням опор і вивезенням руїн уже демонтованої фірма не переймається. Кам’яні брили поскладали на березі та посеред річки, створивши загрозу штучної загати, а біля наступного “бика” навіщось вирили глибокий котлован.
Чи не для того, аби сховати опору в руслі річки, припускає депутат.
Своєю тривогою вона поділилася на останній сесії міськради, наполігши на створенні спеціальної комісії з контролю за демонтажем мосту. Її пропозицію підтримали, та збігло два тижні, а про комісію досі не чути.
Схоже, фірму цікавить тільки брухт
Замість неї попід мостом побували журналісти “Погляду”. Дістатися сюди завиграшки навіть автівкою. Від Пруту залишилися два вузькі рукави вздовж берегів, а посередині – широка гравійна дорога. Її насипали для заїзду небаченої у Чернівцях потужної техніки. Наразі її тут немає. Минулої п’ятниці під мостом гуркотів звичайний трактор і навантажувач. Вони насипали під’їзд до останнього металевого прольоту. На ньому працював компресор, який розбивав асфальтове покриття мосту, а газозварник роз’єднував скинуті вниз конструкції. Йому допомагали троє чоловіків, а з нового мосту процесом керував виконроб.
- Якби людям платили, від мосту давно сліду б не було. Але фірма всіх “кидає”, тому працівники змінюються мало не щотижня, - скаржився робітник, який не схотів себе назвати.
Виконроб Василь нарікав на інше. “Варто залишити на ніч бодай шматок металу, на ранок його як корова язиком злизала”. З його слів, котловани біля підніжжя опор передбачені технологічним рішенням, відсутність потуги з їхнього розбирання – черговістю роботи. Мовляв, сьогодні - завтра у Чернівцях з’явиться обіцяна техніка, хмара спеціалістів і демонтаж завершать. З часу розмови минув майже тиждень, але нічого не змінилося. Багатотонні “бики” на прогнилих палях загрожують будь-якої миті впасти впоперек русла або всією вагою навалитися на тендітні опори нового мосту.
Коментарі до теми
Семен Тихонович, президент ТОВ "Укрвторресурс"
Учора ввечері до Чернівців прибули два 30-тонні навантажувачі та потужна лебідка. Сьогодні розпочнемо демонтаж опор. Їх повалимо, розіб’ємо і вивеземо з русла, яке розчистимо від будівельного сміття й чагарнику. Так, як було передбачено проектом Київського НДІ "Містобуд". Упораємося днів за десять і підпишемо з мерією акт виконаних робіт, після чого вивеземо з Чернівців розібраний метал. Зважаючи на обсяг роботи, початковий термін до кінця літа був нереальним. Тим паче, що у перший же місяць дощі чотири рази розмивали дорогу і техніка не могла дістатися до аварійної опори.
Після того, як впораємося із роботою, запропонував владі міста з плит розібраних "биків" збудувати на березі оглядовий майданчик і ресторан.
Борис Баглей, начальник управління охорони навколишнього природного середовища у Чернівецькій області
Демонтаж мосту здійснюють не лише з порушенням термінів, а й затвердженої черговості робіт. Розібрані металоконструкції мали складувати на території міста, їх же відразу вивозять, та це поза моєю компетенцією. Стосовно екології, то у районі мосту можлива катастрофа. Якщо з роботою вчасно не впораються, коли навесні скресне крига, вона скупчиться біля залишених напризволяще опор, внаслідок чого може зруйнувати новий міст. Тому разом з екоінспекцією відповідне подання ми скерували до обласної та природоохоронної прокуратури.
Ян Дзюба, начальник Дністровсько-Прутського басейнового управління водних ресурсів
Аномально низький рівень Пруту дозволяє безперешкодно демонтувати міст. Однак із задіяною щодень кількістю працівників (3-4 замість обіцяних 30-50-ти) із цим вряд чи впораються вчасно. Якщо ж води у річці раптом побільшає, не скріплені мостом опори заваляться і за 30 секунд утвориться загата, що може загрожувати затопленням Ленківців, більшим, ніж 2008 року.
Припускаю, що фірма працює з порушенням проекту. В усякому разі втручання у дно річки з нами вона не погоджувала, а рити невідомо для чого велетенський котлован припинили лише після нашого виїзду на міст спільно з депутатом Л. Сорохан і начальником екоінспекції В. Дутчаком.
Анна ГАРГАЛЯ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар