
Сzernowitz і Пауль Целан повернули чернівчан у минуле
Як зазначив батько президента фестивалю, відомий письменник Ігор Померанцев, назвали дійство «Meridian Czernowitz» не просто так. Ця назва символізує своєрідний потяг до минулого, екскурс у часи Пауля Целана, коли Чернівці були знаним у світі центром поезії та культури. Крім того, цього року відзначається 90-ліття з дня народження цього письменника. Тому основні заходи фестивалю присвячено саме видатному німецькому письменнику чернівецького походження.
Найбільше вразив публіку театральний перфоменс за біографією Пауля Целана - «Пісок із урн». Це спільний проект Міжнародного культурного центру "EAST CENTER" та Угорського національного театру. В сюжеті вистави розкриваються єврейсько-нацистський конфлікт, переживання головного героя з приводу вбивства батьків та любовна драма. «Пісок із урн» - це назва першої збірки Пауля Целана, яка вишла 1948 року.
Основні заходи фестивалю присвячено німецькому письменнику Паулю Целану, адже цього року відзначають 90-ліття з дня його народження
Приміщення кінотеатру «Україна» було наповнено вщерть, а глядачі аплодували стоячи. Режисером оригінальної вистави став Олег Мельничук. У ролі письменника виступив актор Іван Данілін.
Спеціальним гостем фестивалю стала видавець літературної спадщини Пауля Целана світового рівня Барбара Відеманн. Саме в Чернівцях вона вперше презентувала книгу "Пауль Целан і Ґустав Хомед "Мені потрібні Твої листи". Пані Барбара пояснює, що це унікальна збірка листування письменника зі своїм найкращим другом. Вона є чи не єдиним джерелом, з якого можна дізнатись про достовірні факти з життя Целана. Барбара Відеманн представляла книгу як нотатки, адже в Німеччині збірка з’явиться на полицях тільки першого жовтня.
Швейцарський годинник за найкращу відеопоезію отримали переможці відеопоетичної премії «Бук»
Оригінальні та різнопланові роботи презентували автори з Ізраїлю, Сербії, Польщі, Латвії, Росії та України. За словами організаторів дійства, далеко не всі конкурсанти правильно зрозуміли жанр відеопоезії, але це не означає, що їхні роботи нецікаві, просто вони випадають із загального контексту. Найбільше робіт прийшло з Росії та України.
Допомагав визначати переможців спеціальний гість «найкращий відеопоет» (за словами організаторів), латвієць, засновник поетичної студії Владімір Свєтлов. Як спеціаліст в цій царині, він розповів аудиторії про особливості жанру та ознайомив глядачів з роботами всесвітньо відомої студії «Орбіта».
«Поезія може перевтілюватись у будь-які форми» - стверджує він. Саме над пошуками нових форм відображень тексту і працює його студія. Спочатку, це була просто група поетів ентузіастів, які хотіли друкувати свої вірші. Згодом вони зрозуміли, що самого тексту замало, щоб відобразити всі відтінки поезії. 2000 року видали аудіопоетичну збірку, в якій під акомпанемент ризьких музикантів поети читали вірші. Перші відеопоезії знімали ще на відеокасети. 2001 року відбувся перший фестиваль поетичного відео. Пан Свєтлов згадує, що як і Сашко Горський, тоді він збирав роботи молодих авторів, відбирав найкращі і демонстрував їх аудиторії. Студія «Орбіта» весь час експериментує: видає нестандартні збірки поезії, вигадує нові форми вираження віршів. Наприклад, сандалі, що залишають відбиток з текстом поезії. «Наші виступи – це, в першу чергу, живі читання під музику, з діджеями», - розповідає Владімір Свєтлов.
Після перегляду конкурсних відеосюжетів, організатори нагородили переможців швейцарськими годинниками, вартістю тисячу доларів. Однією з найоригінальніших стала робота із Сербії, переможець у номінації «Найкращий відеотекст». ЇЇ автор, Владімір Палібрк, презентував глядачам невідому світові мову. Та нечувані слова стають цілком зрозумілими у поєднанні з відеосюжетом. Найкращою режисерською роботою стала відзначена відеопоезія польського автора Якуба Фальковського.
Єврейська синагога на фасаді кінотеатру
Чимало вражень чернівчанам принесла відеоінсталяція «Темпль», яку протягом трьох днів можна було споглядати на фасаді кінотеатру «Чернівці». За допомогою світлової проекції відтворили вигляд єврейської синагоги, яка стала приміщенням кінотеатру. Підготовка до цього проекту була важкою. Організатори фестивалю відшукували в архівах схеми самої будівлі та навколишніх вулиць. Потім їх надіслали в Єрусалимський інститут архітектури, де вже створили статичні моделі темплю. Довго шукали, хто б безпосередньо виконав проект. Спочатку думали везти техніку з Берліна, та через проблеми перевезення все ж вирішили запросити київських спеціалістів.
Незважаючи на дощ, побачити відеоінсталяцію прийшло чимало людей. Навколо кінотеатру зупинялися автівки з глядачами, дехто стояв просто під дощем. Та багато хто нарікав на якість зображення, мовляв, думали, що буде чіткішим.
Прес-секретар фестивалю «Meridian Czernowitz» Олександр Буліч пояснює, щоб якість зображення була кращою, потрібно було перекрити вулиці від машин, які засвітлювали темпль фарами. Також працівники кінотеатру мали вимкнути світло у вестибюлі та при вході в приміщення. Та, чомусь, обіцянки своєї не виконали. Також прикро, що через дощ виникли проблеми з аудіофоном видовища. Чернівчани так і не почули канторські пісні Йозефа Шмідта.
Жадан та Андрухович «підірвали» публіку
«Meridian Czernowitz» відвідали найвідоміші письменники німецькомовних країн та України. У вихідні на вул. Кобилянської можна було зустріти Юрія Андруховича, Олега Лишегу, Наталку Білоцерківець, Ігоря Померанцева, Ельке Ерб, Інгеборг Кайзер та інших.
Молодь зустріла Юрія Андруховича гучними оплесками і неодноразово викликала на біс. Фото Володимира Гуцула
Президент фестивалю Святослав Померанцев підкреслює, що «Меридіан» покликаний не просто зібрати найвідоміших поетів світу разом, а відновити колишню славу поетичних Чернівців.
Зарубіжні гості постійно наголошували на читаннях, що вражені теплотою, яка панує на заходах. «В нас немає такої вільної атмосфери», - стверджують вони, пояснюючи, що в Україні письменник набагато ближчий до публіки, він майже на одному рівні з нею.
Найбільше це було помітно недільного вечора, коли в комплексі «Цецино» поруч з письменниками з Австрії, Німеччини та Швейцарії, зібрались справжні поціновувачі поезії, чернівецька молодь. Попиваючи вино, вони із задоволенням слухали німецькомовних авторів. Та «підірвали» молодіжну аудиторію Сергій Жадан та Юрій Андрухович. Ведучий Олександр Бойченко створив своєрідну дружню дуель між двома письменниками, коментував дійство гострими жартами, притаманними йому. Публіка ще довго не хотіла відпускати авторів, знову й знову викликаючи їх на біс. «Я вже п’ять років не був у Чернівцях», - каже Сергій Жадан. - «Та надалі хочу бачитись з чернівчанами частіше». Глядачі в один голос з автором цитували його вірші, а в перервах вибухали шквалом оплесків. Юрій Андрухович не без іронії зазначив, що хоч його читання незаплановані сьогодні, та він чекав, що його викличуть.
Фестиваль феєрично закінчився етномузикою та вогняним шоу.
Над темою працювала Ірина БЄЛОВА
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар