Підприємець Святослав Кучма новий для себе бізнес випробовував на собі
Юлія ХОРОШУН
july-kh@mail.ru
Заснувати власну справу завжди важко та клопітно. Треба добряче все підрахувати, передбачити можливі труднощі та перешкоди, знайти кваліфікованих працівників, стартовий капітал, налагодити стосунки з державними органами та структурами. Та найголовніше – визначитися з видом діяльності. Хтось іде шляхом найменшого супротиву, обираючи те, що добре знайоме, чим вже хтось до них займався і є у кого спитати поради. А дехто, не бажаючи бути як усі, обирає більш екстремальний шлях та започатковує справу, маючи про неї мінімальне уявлення.
Приватний підприємець Святослав Кучма не з чуток знає, як воно мати справу з тим, що до нього ніхто не робив. Він одним із перших на Буковині налагодив виробництво речей зі штучного каменю.
Хотів займатись не таким, як усі
– Бізнесом займаюся не перший рік, з 1997 року. За цей час вже встиг освоїти кілька видів діяльності.
Та ідея працювати зі штучним каменем виникла лише два роки тому, – розповів Святослав.
Вирішили акцентувати зусилля саме на цьому виді діяльності з кількох причин. По-перше, бо вироби з матеріалу, розробленого спеціально для космічної галузі, досить свіжа ідея, зокрема для Буковини, по-друге, через перспективність цього напрямку виробництва, адже дедалі частіше споживачі віддають перевагу виробам зі штучного каменю.
Аби налагодити виробництво речей зі штучного каменю, довелося вкласти дуже велику суму грошей, бо ж слід було придбати якісні обладнання та сировину. Та попри це, кредитів у банках на започаткування бізнесу не брали. Допоміг випадок – просто не встигли. Нині ж основна графа витрат – реклама та просування продукту на буковинський ринок.
– Якби розпочинав бізнес цього року, довелося б вкласти в кілька разів більше ресурсів. Крім того, не впевнений, що ризикнув би, – зізнався пан Кучма. – Вироби зі штучного каменю – досить дороге задоволення. Через кризу платоспроможність споживачів значно знизилась, вони почали менше купувати. А розпочинати з відсутності клієнтів дуже неприємно і не вигідно.
Шліфували майстерність, виготовляючи речі для себе
– Що стосується ведення бізнесу, то можу без зайвої скромності сказати, що помилок не допустили жодних, у пригоді став багаторічний досвід. Натомість, вже безпосередньо виготовляючи вироби з нового та маловідомого нам матеріалу, грішили ледь не на кожному етапі, – розповів Святослав Кучма.
Підприємець зауважив, що йому вдалося навчитися на власних помилках. Спершу зробили кілька партій товару для власних потреб. На них добряче, як то кажуть, набили руку. Лише після цього почали брати замовлення клієнтів. Таким чином вдалося уникнути незадоволених якістю продукції клієнтів, а отже й антиреклами.
– Речі зі штучного каменю робимо не для якоїсь конкретної категорії споживачів, а для будь-кого. Та, попри це, основними клієнтами все ж є люди зі статками, вищими за середні, – каже Святослав. – А основною конкурентною перевагою є те, що виготовляємо виріб на замовлення, не обмежуючись цільовим призначенням.
Криза допомогла розширити аудиторію споживачів
Криза неабияк вплинула на цінову політику підприємства. Сировину для виробництва купують за кордоном у євро. Через його подорожчання довелося підвищити ціни на продукцію. Це вплинуло на кількість замовлень, відповідно, й на прибутки підприємства.
– Попри це, витрат не скорочували, адже не бажаємо, аби постраждала якість речей, які виробляємо, – пояснив підприємець.
Та навіть цю ситуацію використали з користю. Скрутне становище змусило підприємця запровадити систему знижок й надати можливість клієнтам замовити частину виробу, наприклад, лише тумбу чи шматок столешні на кухню. Таким чином вдалося розширити споживчу аудиторію.
Спеціалістів навчають самі, бо фахівців у цій галузі ще немає, оскільки вид діяльності новий. Заробітну плату працівникам підприємець не знижував, адже система оплати праці побудована на принципі «зробив – отримав».
– Зараз, звісно, зарплата на підприємстві менша, через те що скоротилась кількість замовлень. Але інші виплати, наприклад, відпускні та лікарняні, працівники отримали вчасно і в повному обсязі. Саме тому вдалося зберегти трудовий колектив, – поділився секретом Святослав.
Аби заснувати бізнес та зробити його конкурентоздатним, потрібно чимало речей. Та найголовнішим є наявність особистих рис. Святославу стали у пригоді його наполегливість, терпіння, наснага та впертість.
Іншим на замітку:
– Перш ніж розпочинати будь-яку справу, слід скласти бізнес-план. Тобто скурпульозно розрахувати всі витрати, навіть найдрібніші.
– Працювати наполегливо, не кидати справу напівдорозі, адже таким чином не вдасться нічого досягти, натомість можна зазнати чималих, а найголовніше марних, збитків.
Про конкуренцію…
Конкуренція – це розвиток, рух. Коли тобі наступають на п’яти, це змушує працювати краще, якісніше. Вона, швидше, стимул, аніж гальмо. Особисто в мене стосунки із суперниками непогані, бо їх не так вже й багато. Та й конкурентами вони є не зовсім у класичному розумінні цього явища. Але переконаний, що навіть з найлютішими представниками цього класу можна домовитися.
Про наболіле…
Основне зобов’язання держави перед підприємцями – не заважати працювати. Тобто не змінювати дуже часто законодавство. Було б також непогано впорядкувати податкову систему (зменшити податки, наприклад) та зробити дешевшими ліцензії.
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар