
Купити неякісний товар у нашій країні дуже просто. Адже продавці намагаються різний мотлох, куплений за безцінь, продати втридорога. А в разі поломки реалізатори всіляко намагаються уникнути відповідальності. Причиною цього є не лише страшенна скупість нашого народу і бажання заробляти гроші на рівному місці, але й небажання споживачів виводити продавців на чисту воду.
Та часто погоріти споживачі можуть і через незнання елементарних та насправді необхідних правил.
- Не раз траплялося купувати неякісні товари. Найчастіше підводило взуття, та враховуючи, що його купувала часто на ринку, а чек там не давали, то й претензії пред'являти комусь було марно, - ділиться своїм досвідом чернівчанка Дарія Бринь. - Було і таке, що рік тому придбала праску, та вона вийшла з ладу за два місяці. Коли звернулася у крамницю, аби товар полагодили чи замінили, там сказали, що оскільки упакування у мене немає, то й товар прийняти не можуть. А чи треба було його - не знаю. Та гроші пішли на вітер. І таких нюансів є ціла купа, на жаль, ми в них не вникаємо, а на нас принагідно всі й наживаються.
М'ясо Буковини оштрафували за обман споживачів
Аби хоч якось засберегтися від недобросовісних торгашів, споживач мусить добре знати свої права та вміти відстоювати свою позицію. Якщо чогось таки не знаєте, чи не певні, що праві, звертайтеся до фахівців, котрі допоможуть вирішити проблему.
Гарантійний термін та термін служби – різні поняття
- Якщо говорити про непродовольчі товари, то до різних груп таких товарів є два терміни – це гарантійний термін та термін служби. Важливо розрізняти ці поняття, - каже в. о. начальника обласної інспекції з питань захисту прав споживачів Надія Кутиніна. - Гарантійний термін – це той термін, протягом якого підприємство-виробник гарантує споживачеві нормальну роботу приладу, продукції, збереження його товарного вигляду і споживчих властивостей. А ось термін служби – це той термін, протягом якого використання товару є безпечним. Наприклад, якщо на упакуванні холодильника чи телевізора пишуть, що термін його використання десять років, то це означає, що десять років його можна спокійно використовувати, а ось після цього періоду він може створювати небезпеку для здоров’я господарів внаслідок втрати споживчих властивостей тощо.
Гарантійний термін експлуатації встановлює тільки виробник
Найбільше скарг від споживачів надходить на втрату якості товару протягом гарантійного терміну. Для кожного товару термін експлуатації свій. Наприклад, для взуття він становить від тридцяти днів до вісімдесяти, для меблів від дванадцяти до двадцяти чотирьох місяців. Як показує практика, що більший гарантійний термін, то якіснішим є товар.
- Гарантійний термін експлуатації встановлює виробник на підставі нормативних документів. А ось продавець таких повноважень не має – це не його компетенція. Та споживачі не завжди знають про це. Ось, наприклад, у нас був випадок з мобільним телефоном. Покупець придбав на ринку телефон, як виявилося, він був завезений на територію України контрабандою, а отже й без гарантійного талона виробника. Та продавець не розгубився і сам виписав талон. Щоправда, на три місяці. Та насправді такої гарантії на мобільний телефон немає, - стверджує фахівець. - Тим паче, незаконно завезений телефон сервісні центри обслуговувати не будуть, тому що не мають таких зобов’язань. Їх бере на себе продавець, та заради власної вигоди встановлює якомога менший термін. А якщо телефон зламається, вони протягнуть час і скажуть, мовляв, усе – термін придатності закінчився. А споживач залишається наодинці зі своїми проблемами, бо не видають і товарний чек, і не проставляють печатки у гарантійному талоні, а тому він не є дійсним.
Споживачу потрібно уважно дивитися, щоб це був заводський гарантійний талон і, звичайно, обов’язково продавець повинен поставити у гарантійному талоні дату покупки, адже гарантійний термін на товар починається якраз із цієї дати.
Якщо недоліки істотні, товар можна обміняти або ж повернути гроші
І, звичайно ж, протягом гарантійного терміну експлуатації споживач має право на безкоштовний ремонт товару. Якщо товар ремонту не підлягає або в результаті ремонту він втрачає свої споживчі властивості, його зовнішній вигляд спотворюється, чи ремонти йдуть один за одним і все марно, то за наявності таких істотних недоліків споживач набуває права на обмін товару або на розірвання угоди купівлі-продажу та повернення грошей.
На сезонні товари гарантійний термін починається з початком сезону
- Якщо ми говоримо про сезонні товари, а найчастіше це одяг, то незалежно від дати покупки, гарантійний термін експлуатації починається з початком відповідного сезону, роз'яснює Н. Кутиніна. - Наприклад, якщо зимове взуття купили влітку, то гарантійний термін на нього розпочнеться лише на початку зими.
Упакування потрібно зберігати не довше двох тижнів
У статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів» йдеться, що протягом чотирнадцяти днів споживач має право обміняти товар, який йому не підійшов, на інший товар, за умови, якщо товар не використовували і збережено його товарний вигляд і споживчі властивості. Наприклад, ви придбали взуття, принесли додому, ще раз поміряли, а воно не підійшло чи то по розміру, кольору чи з інших причин, то протягом цього терміну маєте право його повернути, та лише за тієї умови, якщо повністю збережено упакування, пломби, а сам товар в такому ж стані, як і до покупки. В іншому випадку упакування зберігати не потрібно. Тобто упакування про всяк випадок варто зберігати чотирнадцять днів, а потім можна спокійно викидати. Хоч іноді трапляється, що наші продавці чинять не зовсім чесно і в разі претензій з боку споживача кажуть, мовляв, упаковки немає, а тому товар не приймуть, та це неправда. Адже ніде у законі не прописано норм про те, що упакування треба зберігати.
Важкі й великі товари транспортує виробник чи продавець
Якщо вага товару становить більше п’яти кілограмів, то за заявою споживача, товар доставляють за рахунок суб’єкта господарювання. Адже споживач не винен, що йому продали неякісний товар.
На час ремонту споживачу повинні надати справний аналог товару
Так само важливо знати про те, що на період гарантійного ремонту споживачу, згідно з його заявою, повинні з обмінного фонду надати інший товар для тимчасового користування. Перелік товарів, котрі повинні надавати з обмінного фонду встановлено постановою Кабміну.
З претензіями на товар варто звертатися до виробника
- Якщо до товару є якісь претензії, то варто з письмовою заявою звертатися до продавця, виробника чи представника компанії, якщо вона за кордоном. А ось аби правильно скласти заяву, краще не робити це самому, а звертатися за консультацією до управління у справах захисту прав споживачів. Адже якщо заява складена неграмотно. То продавець це бачить, читає і, користуючись помилками покупця, просто його ігнорує, - продовжує фахівець. - Ось у нас в управлінні був нещодавно такий випадок. Прийшов до нас споживач, котрий придбав у крамниці туфлі. Наступного дня він їх взув і за день підошва стерлася ледь не на півсантиметра. З усією документацією та неякісними туфлями покупець повернувся у магазин і заявив, що туфлі йому не підходять, та продавець лишень розвів руками і пояснив, що оскільки в них вже ходили, то нічим допомогти не може. Та насправді, тут питання не стояло про те, що товар не підходить, адже це вже питання неякісного товару. Споживач звернувся до нас, ми разом написали заяву, правильно висвітливши ситуацію, і того ж дня йому повернули гроші.
Не можете домовитися, хто ж винен, - на експертизу
Якщо ж продавець та споживач не можуть знайти спільної мови і перекидають відповідальність за дефект товару один на одного, то в такому разі проводять експертизу, яка й встановлює істину.
Уляна ДЕЛІКАТНА
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар