
Щойно водії звикли і змирилися із бензином по 16 гривень, як ціни знову сказилися. Буквально за тиждень літр пального подорожчав орієнтовно на гривню. Ба більше, на декотрих заправках його взагалі перестали продавати, а на інших – водії шикувалися у довжелезні черги, аби заправитися.
Логіка у тому, що відбувається із пальним, ніби і є. Зріс курс долара, подорожчав і бензин. Принаймні саме цим нафтотрейдери пояснювали донині причини заміни цінників. Та зараз курс інвалют має дуже опосередкований вплив на ринок пального, бо ж нафту майже не імпортують, торгують, натомість, залишками. Зрештою, на цьому наголошують експерти. До того ж, на світовій нафтовій біржі ціни на сировину впали до 100 доларів за барель і далі знижуються. Тож і в Україні є всі передумови до зниження вартості пального.
Думки вголос
Чи влаштовує якість пального за такої ціни?
Мене не влаштовує ні ціна, ні якість пального. Ціну на нього визначають «зверху», а ми змушені миритись з цим. Тепер, щоб заправити машину якісним пальним, треба витратити чималу суму. А хто зі звичайних людей зможе собі дозволити щодня таку розкіш?
Ціна на бензин мене не влаштовує абсолютно. Її формують, враховуючи мито на дорогу, якої в нас немає! Якість пального сумнівна, адже інколи заправляєш машину, здавалося б, дорогим пальним, а вона через кілька днів ламається.
Підняття ціна на пальне не вплинуло на якість. Воно яким було, таким і є. Гадаю, що його якість залежить від совісті власників автозаправок. А нинішня ціна пального нікого не влаштовує. Я тепер менше їжджу. Беру машину лише тоді, коли треба щось привезти, або відстань не дозволяє пройтися.
Опитувала і фотографувала Яна МАРІНЯЧУК
Насправді, кажуть, зростання вартості пального, штучний дефіцит на ринку та ажіотаж – наслідки війни між двома олігархами Дмитром Фірташем та Ігорем Коломойським.
Наприкінці минулого тижня Антимонопольний комітет порушив справу у зв'язку з недобросовісними діями деяких суб'єктів на ринку нафтопродуктів. Зокрема під кримінальний процес потрапили кілька структур, які прямо або побічно пов’язані з бізнес-групами відомого бізнесмена Ігоря Коломойського.
Як заявив державний уповноважений АМКУ Михайло Русинський, учасники ринку, які входять до сфери впливу Коломойського, незаконно припинили продаж нафтопродуктів за готівку на своїх АЗС. І це розцінюють як узгоджені антиконкурентні дії.
А трохи раніше власник групи «Приват» засвітився й в іншій скандальній справі. Прокуратура розпочала кримінальне провадження за фактами порушень закону під час відкачування оператором українських нафтопроводів ВАТ "Укртранснафта" 606 тисяч тонн технологічної нафти з трубопроводів у власні сховища. При цьому "Укртранснафта" також є компанією, підконтрольною акціонерам групи "Приват".
Усе це, каже голова Асоціації працівників підприємств з торгівлі нафтопродуктами Буковини Ілля Хочь, ніщо інше, як війна за переділ сфер впливу.
– Ціни на пальне зросли й через традиційні причини. А саме через дефіцит. Поставок із Росії немає, а залишки закінчуються. Водночас досі так і не знайшли альтернативних постачальників. Можна було би завозити нафтопродукти з Ірану чи Іраку, однак є проблема – наші заводи не обладнані для переробки нафти легких фракцій, якою торгують ці країни. Відтак спершу доведеться модернізувати хоча б кілька наших НПЗ, – пояснив І. Хочь.
Водночас ситуація на вітчизняному паливному ринку вплине і на ринок аграрний. Частину пального для посівної кампанії та збору урожаю місцеві аграрії встигли купити ще за ціною 13,2 гривні за літр. Проте решту купуватимуть уже за нинішніми цінами. Тож готуємося до зростання вартості продовольства.
– Уже використали 9 тисяч тонн пального, ще 1600 тонн маємо у запасах. Потреба на цей місяць – 1020 тонн, які треба буде купити вже за новими цінами. Дещо встигли купити за ціною 13,2 гривні за літр. Це гуртові ціни. Для порівняння, торік літр пального купували за 8 гривень, – коментує виконувач обов’язків директора департаменту АПК Чернівецької ОДА Василь Сандуляк. – Зрозуміло, що сільгоспвиробники врахують витрати на дизпальне під час формування ціни на свою продукцію. Зазначу. Однак, що цьогорічний урожай набагато кращий, ніж торік. Тож це може бути таким собі стримувальним фактором для цін.
Юлія ХОРОШУН
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар