
Австралійський соціолог Марк Маккріндл запровадив новий термін – «покоління альфа». Це діти, які народилися у 2010-х роках. Хто вони і які у них особливості?
- Для цих дітей віртуальна реальність не менш цінна, ніж фізична. Гаджетами вони починають користуватися мало не одночасно з соскою-пустушкою. Їх також справедливо можна було б назвати поколінням технологічним, адже мова технологій - їхня рідна мова. У потоці безперервного віртуального спілкування вони як риба у воді. Причому швидше скористаються чатом для миттєвого обміну фото і відео, ніж будуть писати пост для мереж. У пошуковику не будуть набирати текст, а скористаються голосовим управлінням.
- Альфи запрограмовані на багато, виконують кілька завдань одночасно. Вони захоплюються, люблять вчитися, але тільки за умови, що це їм цікаво. Живуть у величезному потоці інформації, що не дозволяє їм надовго затримувати увагу на одному складному завданні. У них проблеми з концентрацією, зате вони швидкі, енергійні і точно знають, де знайти потрібні дані.
- Вони готові до діалогу, але не до моралі. Чекають, що їм не будуть диктувати, що їх будуть слухати і чути. Але працювати вони вважають за краще на самоті, а замість живого спілкування обирають віртуальне.
- Це переважно діти так званих мілленіалів (див. «Довідку»). Для мілленіалів бути батьком - не просто відповідальне заняття, це їхній пріоритет. Тому альфа-дітям дістається набагато якісніше спілкування з батьками, коли ті емоційно чуйні, прислухаються до почуттів дитини. Альфа-діти - ті, кого не карають, а нагороджують. І досить часто це єдина дитина в мультикультурній сім’ї, в якій батьки багато працюють.
- До 2030 року, коли альфа-покоління буде вступати у доросле життя, істотно зміниться ринок праці, багато професій виявляться незатребуваними. Цьому поколінню потрібно буде постійно вчитися і освоювати нові навички, можливо, часто змінювати сферу діяльності. Це зробить необов’язковим отримання класичної вищої освіти, переорієнтовує на самонавчання, різні форми онлайн-курсів. Люди покоління альфа швидше будуватимуть проєктну кар’єру, ніж працюватимуть все життя в одній фірмі, вони будуть працювати одночасно на двох і більше роботах.
А ще їм доведеться багато працювати, щоб утримувати покоління своїх батьків, адже тривалість життя зростатиме.
Мислення альфів дуже відрізняється від нашого, їм важливо не знати імена і дати, а розуміти, де шукати потрібну інформацію, як її класифікувати і використовувати
Змиріться, вони живуть у мережі
Висновки австралійського соціолога і те, наскільки вони відповідають нашим реаліям, нам прокоментувала психологиня Світлана Пуршак.
- Нинішні десятирічки - наш сміливий педагогічний експеримент, результати якого ми можемо спостерігати прямо зараз. Вони живуть у гаджетах - саме так, гаджетах, у множині. Ноутбук, планшет і телефон включені одночасно. Без будь-яких труднощів вони одночасно дивляться блог на ютубі, теревенять по ватсапу з кимось із протилежного кінця країни (якого жодного разу не бачили в реалії) і знімають все це на відео для соціальних мереж. Тому, з одного боку, вони надзвичайно запрограмовані на багато, а з іншого - не можуть надовго фіксувати свою увагу ні на чому. Вони не вилазять з мережі, якщо не чинять опір батьки. Велика частина їхнього життя проходить там, і нам пора з цим змиритися. Там друзі з усього світу, спілкування, творчість, навчання, ігри. А також небезпечні знайомства, інформація про наркотики і порно, яке вони подивляться дуже рано.
Вони - перше «небите» покоління. Ми самі не помітили, як пережили великий тектонічний злам у суспільній свідомості. Ще років зо п’ятнадцять тому на маму, яка своїй дитині дала запотиличника на вулиці, ніхто не звернув би увагу. Зараз її неодмінно засоромлять, знімуть на телефон і розмістять у мережі. Тому у цих дітей знижена агресія, зате вони з ранніх років мають почуття власної гідності, розмовляють з дорослими нарівні.
Вони довше, ніж їхні батьки, залишаються дітьми. На відміну від батьків або бабусь-дідусів, з першого класу поверталися додому з ключами на шиї, самостійно гріли собі обід і забирали з садка молодших, ці десятирічки набагато інфантильніші. Їх майже не випускають самостійно гуляти, їх надто опікають, над ними трясуться, їх навантажують завищеними очікуваннями. Попереду таємниче ЗНО, неминуче надходження, а до цього треба неодмінно вивчити мову (краще дві) і отримати розряд з плавання...
Вони дуже прагматичні і вміють ставити запитання «навіщо?». Першою чергою їм цікаво, як застосувати в реальному житті те, що вони вивчають саме зараз. Якщо відповіді не влаштовують, мотивувати їх на будь-яку діяльність практично неможливо.
Вони - споживачі, модники і обожнюють нові речі.
Вони виросли серед моря іграшок, одягу, всіляких прибамбасів. Ці діти швидко втрачають до всього інтерес, їх складно здивувати або потішити.
Вони вміють позувати для фото і майже професійно використовують всілякі фото- і відеоредактори. Вони знають безліч психологічних термінів, легко діагностують у себе «депресію», з подругою лаються через її «токсичність» і будуть до останнього відстоювати справедливість.
Вони ерудовані, швидко розуміють, але при цьому, звичайно, не пам’ятають жодного терміну, жодної дати. Їхнє мислення дуже відрізняється від нашого, їм важливо не знати імена і дати, а розуміти, де шукати потрібну інформацію, як її класифікувати і використовувати.
Правильно спілкуємося з альфом
Якщо вам необхідно, щоб дитина зробила щось, що не цікаве їй, пропонуйте вибір з кількох альтернатив. («Ти спочатку зробиш уроки, а потім прибиреш в своїй кімнаті? Чи спочатку прибирання, потім домашка?»)
Дозвольте дитині самій вибирати свій стиль одягу і т. п. В крайньому разі вдамося до альтернативи з пункту вище.
Обговорюйте з дітьми їхні почуття, промовляючи свої.
Не брешіть дитині - це може непоправно зіпсувати стосунки.
Краще працює заохочення за щось добре зроблене, ніж покарання за помилки і провини.
Хочете, щоб дитина зробила щось чи вивчила, поясніть йому як слід, навіщо це треба.
Довідка: від «переможців» до мілленіалів
Покоління бебі-бумерів, або «переможців» (1943-1960 рр.) зосереджене на моралі і принципах.
Покоління X, або «діти з ключем на шиї» (1961-1981 рр.). Для них характерний великий запас життєвих сил, самостійність, гіперпіклування про своїх дітей.
Покоління Y, або мілленіали (1982-2004 рр.) – це високоосвічені, націлені на самопізнання і відповідальність. Активні й діяльні.
Покоління Z (після 2004-го) - покоління соціальних медіа. Вони не прив’язані до місця, рухливі і швидко приймають рішення. Емоційно демонстративні і не люблять, коли хтось пробує їх «заспокоїти».
Покоління альфа (2010-х років) удостоїлося поновлення алфавіту. Називати їх альфами придумав ще 2005 року австралійський соціолог і демограф Марк Маккріндл. Тоді він тільки припускав, що дедалі більша інтеграція віртуального середовища в реальне життя принципово змінить наших дітей.
Вікторія ОСИНСЬКА
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар