
Про це свідчать нові дані Держстату. У той час як заощадження українців тануть не щодня, а щогодини, ціни на продукти зростають. Причому насамперед дорожчають найдешевші продукти, які буквально рятували схудлі сімейні бюджети.
Рекордсмени подорожчання
У тому, що в кризу першими страждають найбідніші, немає нічого нового. Ми вже не раз писали, що під час будь-яких економічних потрясінь найшвидше дорожчають найдешевші продукти, оскільки люди їх починають купувати не тільки для щоденного споживання, а й на користь. Причому спостерігається парадоксальна ситуація, за якої зі зростанням цін на ходові продукти – хліб, соняшникова олія, яйця, овочі борщового набору – попит на них не зменшується, а зростає ще більше. Це відбувається тому, що бюджетної альтернативи цим продуктам немає, і люди починають закуповувати їх ще з більшим ентузіазмом, побоюючись, що завтра ціни знову злетять угору.
Експерти-економісти наразі одностайні: 2023 року подорожчання продуктів через війну та проблеми з електропостачанням й далі триватиме
Днями свіжу статистику за цінами опублікував Держстат. Згідно з офіційними даними, за минулий рік ціни на товари та послуги в Україні в середньому зросли на 26,6%, а рекордсменами стали яйця (+76,6%), фрукти (+73,8%) та овочі (51,8%).
Ціни на овочі борщового набору не втомлюються дивувати, але морква взагалі вражає уяву. Її вартість почала підвищуватись ще напередодні новорічних свят і не зупинилася досі. На думку аналітиків підвищення цін на моркву зумовлене тим, що місцеві виробники закінчують продавати запаси якісної моркви, врожай якої цього року був досить скромним. Багато фермерів вже встигли реалізувати практично весь закладений урожай моркви, а більшість великих господарств ведуть відвантаження виключно за укладеними раніше контрактами.
Так, 11 січня українські фермери продавали моркву по 17-24 грн/кг ($0,46-0,66/кг), що в середньому на 16% дорожче, ніж напередодні новорічних свят. Якщо говорити про динаміку за рік, то сьогодні морква в Україні коштує в середньому у 2,3 рази дорожче, ніж у першій половині січня 2022 року.
Продукти додали понад третину ціни
Загалом статистика свідчить, що за рік (грудень до грудня) ціни на продукти зросли на 34,4%.
Окрім лідерів подорожчання, про які йшлося вище, б'ють рекорди риба (+45,8%), молочні продукти (+32,8%), цукор (+31%). З усього списку продуктів найменше подорожчала соняшникова олія – «всього» на 14,5%. Але це легко пояснити, якщо згадати, що діялося з цінами на олію 2021 року – мабуть, вони просто досягли своєї межі.
Здорожчання пального та мастил становило 69,4%, утримання житла – 24,6%. Натомість ціни на одяг та взуття зросли лише на 2,4%. Експерти пояснюють відносно слабке зростання вартості ширвжитку низьким попитом, який, своєю чергою, обумовлений відсутністю грошей у людей.
До речі, це підтверджується даними НБУ. У щомісячному макроекономічному та монетарному огляді Національного банку йдеться про те, що майже у половини опитаних вичерпано заощадження, при цьому заробити гроші не виходить. Обстріли та тривалі відключення електроенергії у грудні послабили економічну активність в Україні, що призвело до зниження попиту на робочу силу та скорочення кількості вакансій, за різними даними, на 5-23%.
Що буде з цінами 2023-го
Коментуючи динаміку цін, у НБУ наголосили, що споживча інфляція справді прискорилася, оскільки вона повністю відображає наслідки повномасштабної війни росії проти України: порушення ланцюжків поставок, руйнування виробництв, скорочення пропозиції товарів та послуг, зростання виробничих витрат бізнесу, дефіцит електроенергії. У той же час є й хороші новини, які полягають у тому, що інфляція зростала повільніше за жовтневий прогноз регулятора через розширення пропозиції продуктового асортименту, деокупацію територій, слабкий споживчий попит, а також зміцнення готівкового курсу гривні та стабілізацію інфляційних очікувань.
Щодо прогнозів на майбутнє, то тут експерти-економісти одностайні: 2023 року подорожчання продуктів через війну та проблеми з електропостачанням триватиме. Згідно з прогнозами, у лідерах зростання, як і раніше, будуть овочі борщового набору. Навесні зростуть ціни на м’ясні продукти, до літа – на молочні. А ось яйця після Великодня, найімовірніше, подешевшають, але це не сильно покращить загальну динаміку. У середньому продуктові ціни протягом року додадуть щонайменше 25-30%. А єдиним фактором, який їх стримає від нестримного зльоту, є бідність більшості покупців, для яких поступово стають недоступними навіть найдешевші продукти.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар