
Без затятих дискусій в Україні не обходиться жодна реформа, тим паче, податкова. Особливо активно нині вони точаться довкола змін у спрощеній системі оподаткування. Власне, радикально вона востаннє змінювалась ще 2011 року, коли, зважаючи на річний обіг, кількість працівників та ставок єдиного податку, створили шість груп. Уже на початку 2015 року їх скоротили до чотирьох, додавши сільгоспвиробників.
Втім, із Мінфіну поширювали чутки, буцімто спрощену систему взагалі хочуть ліквідувати. Мовляв, її використовують не зовсім ті, хто повинен. Але міністр фінансів Наталія Яресько запевнила, що поставити край «спрощенці» Мінфін навіть і не думав.
- Ми зберігаємо її та створюємо для приватних підприємців і малого бізнесу в межах такої системи навіть сприятливіші умови, аніж сьогодні. Якщо зараз спрощена система побудована так, що менші підприємства платять більші податки, ніж їхні потужніші конкуренти, то ми пропонуємо замінити регресивну ставку податку прогресивною, тобто більше заробляєш — більше і платиш, - зазначила міністр Яресько.
Юридичним особам двері до спрощеної системи оподаткування можуть взагалі зачинити
Водночас запевняє, що спрощена система оподаткування (надалі – ССО) не повинна стати так званим внутрішнім офшором для бізнесу, оборот якого значно перевищує поріг 20 млн. грн.. і який просто дробить своє підприємство на кілька фізосіб-підприємців, аби сплачувати податки не як його конкуренти, а через «спрощенку». Або коли він оформляє свою діяльність через кількох «спрощенців», що формально діють від свого імені, а реально є найманими працівниками. Таке «наївне» податкове планування поширене лише в Україні — у розвинених країнах подібна практика майже неможлива. Таким чином системою користуються не зовсім ті, для кого вона призначена.
Замість чотирьох груп – дві
Суть міністерської новації зводиться до створення двох великих груп – «А» і «Б», замість нинішніх чотирьох. В групі «А» залишаться самозайняті громадяни, і для них, власне, нічого практично не зміниться. А ось до групи «Б» ввійдуть всі з 2 та 3 груп, а також сільськогосподарські виробники (4 група).
Але таке об`єднання 2 і 3 груп без розподілу видів діяльності спричинить до відновлення поділу і чергових махінацій. Вочевидь, у Мінфіні так не вважають.
За словами Наталії Бальон, завідувача сектору комунікацій ДПІ у м. Чернівцях, для 1 та 2 груп платників єдиного податку суттєвих змін не пропонується.
Зміни у спрощеній системі оподаткування
- 1 та 2 групи платників єдиного податку – базові елементи без змін
- 3 група платників єдиного податку:
Збільшення ставки
- 2015 рік (чинна): 2% + сплата ПДВ або 4 % без сплати ПДВ
- 2016 рік: 3% + сплата ПДВ або 6% без сплати ПДВ
- 2017 рік: 4% + сплата ПДВ або *% без сплати ПДВ
- 2018 рік: 5% + сплата ПДВ або 10% без сплати ПДВ
Зменшення річного обсягу доходу до 5 млн. грн.
- 4 група платників єдиного податку – с/г виробники
Запровадження одночасно двох критеріїв до сплати податку: річний обсяг доходу до 100 млн. грн.; площа земель, що використовується, - до 3 млн. грн.
- Для платників єдиного податку 3 групи (фізичні та юридичні особи), які цьогоріч сплачують податок за ставкою 2% + ПДВ, або 4% без ПДВ пропонується незначне поетапне підвищення ставок 2016 року – 3% + ПДВ та 6% без ПДВ; 2017 – 4 та 8%; 2018 – 5 та 10% відповідно, - зазначає Н. Бальон. - Крім того, для 3 групи єдиного податку пропонується зменшити річний обсяг доходу до 5 млн. грн. (сьогодні – 20 млн. грн.).
Таким чином юридичним особам доведеться перелаштуватися на загальну систему, адже двері до спрощеної для них зачинять.
- Важливо, що пропонують встановити обмеження, які зменшать ризики використання платників єдиного податку у схемах оптимізації платниками на загальній системі оподаткування. Зокрема, не зможуть працювати на спрощеній системі оподаткування: фізичні особи – підприємці, які ведуть господарську діяльність з юридичними особами та одночасно перебувають з ними у трудових відносинах; платники 2 групи, які здійснюють виробництво, постачання, продаж верхнього одягу з хутра та натуральної шкіри; платники 2 групи у сфері готельного господарства, об’єкти яких відповідають категорії 3, 4, 5 зірок, та суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері ресторанного господарства у межах одного закладу (бару, кафе, їдальні, кухні тощо) разом з іншими суб’єктами господарювання, незалежно від обраної ними системи оподаткування, - підсумовує Н. Бальон.
Також заборонено застосовувати ССО при виробництві, постачанні, продажу (реалізації) дорогоцінних металів, каміння, напівдорогоцінного каміння, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, окрім надання послуг населенню з ремонту ювелірних виробів.
Через кілька років зі «спрощенкою» можна прощатися
Підприємці кажуть, що нинішній варіант ССО цілком задовольняє бізнес, а якщо систему реформують, то через певний час на ній можна ставити хрест.
- Спрощену систему вводили наприкінці 1990-х щоб звести до мінімуму контроль, надавши суб`єктам господарювання можливість вільно працювати, - каже генеральний директор Союзу малих, середніх та великих підприємств України В`ячеслав Биковець. – Кожен раз, коли влада вводить обмеження, частина малого бізнесу зі спрощеної системи просто виходить.
Саме через це частина платників єдиного податку буде вимушена піти в «тінь», адже на фоні зростання витрат та зростання конкуренції прибуткову діяльність здійснювати вони аж ніяк не зможуть. Їх неминуче чекатиме збільшення податкового навантаження, зважаючи на перехід на загальну систему оподаткування. Взамін можновладці не пропонують нічого.
Можливе також збільшення тиску на малий бізнес. Експерти кажуть, що однією з переваг нинішньої ССО є захист малого бізнесу від зловживань працівників податкових органів. З черговими змінами у податківців з`являється більше можливостей необґрунтованого втручання у діяльність підприємців.
А забрати юридичних осіб зі «спрощенки», що успішно виконано у нинішньому варіанті податкової реформи, намагався ще уряд Азарова.
Або мораторій, або залишитесь без підприємців
Підприємці такими новаціями шоковані. Вони і так в умовах жорсткої конкуренції ледь виживають, а наступного року, зізнаються, частині доведеться просто піти. Адже середньому підприємству вижити буде неможливо.
Довідка «Погляду»
Юридичні (3 і 4 групи) і фізичні особи-підприємці (1–4 групи) належать до своїх груп у разі дотримання таких вимог: дохід становить для 1 групи до 300 тис. грн., для 2 групи — до 1,5 млн., для 3 групи — до 5 млн., для 4 групи (сільськогосподарських товаровиробників) – до 100 млн. грн. (площа землі – до 3 тис. гектарів).
Перша група платників не має права використовувати працю найманих осіб, друга — вправі наймати до десяти осіб. Для 3 і 4 групи кількість працівників не обмежується. Ставка податку для 1 групи становить до 10% мінімальної заробітної плати, для 2 групи — до 20% мінімальної зарплати, для 3 групи — 3% (для неплатників ПДВ) або 6% (для платників ПДВ), ставка для 4 групи розраховується від суми індексованої нормативної оцінки сільськогосподарських угідь і становить від 0,09 до 3% такої оцінки.
- Якщо вимоги до обліку будуть жорсткими, це може спричинити необґрунтовані надмірні витрати, - бідкається підприємець Валентин Дударик. – Ми вже кілька років ледь кінці з кінцями зводимо, а податки щороку лише зростають. Ось змусили всіх підприємців закупити касові апарати. Якщо у місті з цим проблеми не виникло, то у селі – суцільний безлад. А хто контролюватиме, чи продавець «пробив» товар через касовий апарат, чи ні? Може він продає десять одиниць товару, а «пробиває» лише дві. На місцях це неможливо, бо немає відповідальної особи. Хіба власник, до прикладу, магазину, буде стояти щодня в тому ж магазині і спостерігати за процесом. Тому цілком імовірно, що підприємства або взагалі закриватимуться, або підуть у «тінь». Адже іншого виходу я, наприклад, не бачу.
Реформа довіри не викликала і у Ради підприємців, на засіданні якої вирішили, що потрібно запровадити мораторій на зміни у спрощеній системі оподаткування.
- Нині ми спостерігаємо урізання спрощеної системи і вилучення певних видів діяльності. Не чіпайте спрощену систему і запровадьте мораторій на зміни до спрощеної системи. Доки ви суспільству не доведете, що запропонована вами система оподаткування ефективна і тоді самі підприємці виберуть для себе прийнятний спосіб, - каже голова регіональної ради підприємців Сергій Доротич.
Хоча, правду кажучи, єдиного розв`язання проблеми спрощеної системи оподаткування немає. Звісно, якби її сприймали як пільгу для тих категорій платників, котрі безпосередньо повинні ними користуватись, це врятувало б спрощену систему від швидкого знищення, до чого, власне, за словами експертів, все йде.
Проте не варто сприймати спрощену систему як єдино можливу пільгу для малих підприємців. Якщо її і скасують, навіть потрібно запроваджувати різні податкові пільги на підтримку тих же підприємців на європейський манір: від податкового кредиту до зниження податкової ставки у межах загальної системи оподаткування. Звісно, реформування всієї податкової системи не обійдеться без зміни ССО. Та, як у нас повелося, реформи можуть затягнутися, а у процесі видозмінюватися. Тому поки що підприємцям доводиться обходитись однією «спрощенкою» з не надто вигідними умовами. Хоч її і так невдовзі не стане. А як далі бути – час покаже.
Яна МАРІЯНЧУК
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар