
Соціологічні дослідження показують, що для двох із трьох українців найважливішою потребою є гроші, а зростання цін за минулий рік відчули на собі 94% українців. Звичайно, 2023 року хотілося б, щоб напрямок руху змінився в зворотний бік, і цінники нарешті почали знижуватися. Але чи реально це?
Економісти спрогнозували динаміку цін на споживчому ринку у січні та розповіли, чому в Україні насамперед дорожчають найдешевші продукти.
Про ефект Гіффена у дії
Якщо говорити загалом, то тенденції залишаються колишніми: найшвидшими темпами дорожчатимуть найпростіші та найдоступніші продукти, причому навіть якщо ціни на них зашкалюватимуть. Річ у тім, що в економіці є таке явище, як ефект Гіффена, про який ми вже дещо писали, коли обговорювали злет цін на олію.
На думку експертів, зростання цін на продукти становитиме в середньому 25-30%, але це не призведе до критичного зростання офіційних показників інфляції
Цей парадоксальний ефект означає, що попит на товар знижується разом із зниженням ціни та підвищується разом із підвищенням ціни, всупереч основному закону попиту. Щоправда, відбувається це далеко не у всіх економіках, але в цьому випадку нам від цього не легше. Тому що всі шість явищ, що призводять до парадоксу Гіффена – девальвація валюти, загроза кризи, техногенні катастрофи, зниження врожаю, пандемія, війна – спостерігаються у нас повною мірою. Погодьтеся, що було б дуже дивно, якби цей ефект сьогодні оминув Україну.
Базові продукти подорожчають на чверть
Сьогодні споживчий ринок в Україні перебуває у якомусь замкнутому колі: зростання попиту веде до підвищення цін, а підвищення цін, згідно з ефектом Гіффена – до подальшого зростання попиту.
– Споживачам потрібно врахувати, що масовий попит на дешеві овочі веде до їхнього подорожчання, – каже економічний аналітик Петро Драханчук. - Якщо немає високого попиту на ікру, ковбасу, рибу, а є попит на макарони, картоплю та овочі борщового набору, то саме на останні продавці підвищуватимуть ціни, щоб отримати максимально можливий прибуток. Тому в січні чекаємо на різке зростання цін на продукти харчування, перш за все, на базовий овочевий набір, хлібобулочні вироби, молоко, яйця та м'ясо.
На думку економіста Івана Хомича, зростання цін на ці продукти становитиме в середньому 25-30%. Але це не призведе до критичного зростання офіційних показників інфляції, оскільки її «розбавлять» даними щодо ЖКГ, послуг та непродовольчих товарів.
Вартість послуг залишиться на місці
– Серед послуг подорожчати можуть лише транспортні, оскільки це один із тих видів послуг, якими в країні користуються вимушено, – продовжує експерт. - Кав'ярні, салони краси, стоматологічні клініки та ремонтні майстерні намагатимуться тримати ціни на колишньому рівні, щоб продовжувати працювати та залишатися із замовленнями. З нового року виток зростання цін відновиться з новою силою. Якщо до кінця 2022 року ще намагаються утримувати формальні показники інфляції, то з січня 2023 року ціни різко зростуть. Бізнес спробує компенсувати втрати з прибутку через регіони, в яких йшли активні бойові дії протягом року. Також є потреба покривати вимушені непередбачені витрати на опалення, електроенергію. Не варто забувати про закупівлю та вміст генераторів, завдяки яким сьогодні функціонує багато виробництв. І ці витрати буде перенесено на споживачів.
Щодо цін на пальне, то І. Хомич зазначає, що в Україні за 2022 рік вартість бензину А-95 зросла на 87%. У світі нафта з 24 лютого продемонструвала стрибок нагору на 40%, але вже 16 березня повернулася в діапазон 100 доларів за барель і наприкінці грудня торгується за ціною 84 долари за барель.
Тобто, резюмував експерт, причин для підвищення цін на транспортні послуги немає, але ціни і не знижують, хоча закупівля стала дешевшою.
Що стримає інфляцію
Водночас П. Драханчук нагадує, що зазвичай у січні ціни падають, а не зростають, оскільки попит різко падає.
– Люди витратили гроші на свята, тож у січні торгівля йде погано, – каже експерт. – Наприклад, сильно падають ціни на м'ясо – його у січні не хочуть купувати. Певне, доїдають те, що купили до свят. А от овочі та фрукти справді можуть дорожчати, і в першу чергу це пов'язано зі зберіганням. У разі сильних морозів багато товару пропадає, відповідно ціни зростають. Але все ж таки після Нового року ціни в цілому привабливіші, ніж напередодні свят. Але вже в лютому-березні на нас чекає нова інфляція: попит зростатиме на все, тож зростуть і ціни.
У контексті сьогоднішньої ситуації, каже експерт, можливі деякі коливання на паливному ринку, пов'язані із зростанням споживання палива за рахунок масового використання генераторів. Щоправда, ціни можуть як зростати, так і знижуватися.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар