
Чи не вперше відтоді, як маємо нову владу, спромоглися ухвалити рішення не для себе, а для людей. На останньому засіданні Верховної Ради перед виборами парламентарі прийняли закон, яким повернули сільським радам право оформлювати спадщину.
Нагадаємо, ще кілька років тому Рада провела реформу, за якою сільські ради позбавили права оформляти спадщину мешканців сіл. Ці процедури поклали на нотаріусів. Набути спадщину у селі стало значно складніше, до того ж коштувало це десятки тисяч гривень. Іноді за набуття спадщини доводилося платити у декілька разів більше, ніж вона вартувала.
Тому депутати знову наділили сільські ради повноваженням проводити операції зі спадщиною. Позафракційні мажоритарники майже у кожному своєму виступі згадували про необхідність змінити процедуру отримання спадщини у сільській місцевості. Ця проблема мала велике значення для тих із них, хто балотувався у сільській місцевості.
За оцінку майна платити більше не треба
Окрім того, народні обранці вирішили чи не найголовніше питання, яке турбувало українців – цим самим законом скасували обов’язкове здійснення оцінки майна і встановили оподаткування спадщини за нульовою ставкою у разі, якщо майно успадковують спадкоємці першої та другої черги за законом чи заповітом. Тобто у разі оформлення спадщини від чоловіка-дружини, батьків-дітей, баби-діда, брата-сестри.
Норми, які скасовують обов’язкову оцінку майна під час спадкування, вже набули чинності на наступний день після офіційного опублікування закону, а норми щодо надання повноважень органам місцевого самоврядування стосовно оформлення права на спадщину та щодо реєстрації прав на успадковане мешканцями сільських населених пунктів нерухоме майно – з 1 січня 2016 року. Як пояснили автори закону, саме стільки часу потрібно на те, аби у березні 2015 року провести вибори до місцевих рад і вже для нових сільських та селищних голів провести навчання, щоб вміли правильно оформляти спадщину.
1 січня 2016 року набуде чинності закон, за яким спадщину можна буде оформити у сільраді
Проте приватних нотаріусів, які за свої послуги з оформлення спадщини дерли з людей шкуру, закон від годівниці не відлучає. Спадкоємці можуть самі вирішувати, де саме їм оформляти документи – у сільрадах, чи як і до цього – у приватних нотаріусів.
Нагадаємо, Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оформлення спадщини» розглядали вже не вперше. Попереднього разу депутати не змогли прийняти його через зауваження в. о. президента України Олександра Турчинова.
Оформити спадщину обійдеться у кілька сотень гривень
Найбільшим позитивом ухваленого закону, без сумніву, є те, що тепер успадкувати майно буде не лише простіше, але й у десятки разів дешевше.
Директор агентства нерухомості «Земля і дім» Дмитро Лепкалюк каже, люди роками просили спростити і здешевити процедуру оформлення спадщини, а чи не єдиний спосіб це зробити – віддати ці повноваження назад сільським радам. Звісно, і вони не робитимуть це безкоштовно, імовірно, рішенням сесії встановлять якусь символічну плату за свої послуги. Окрім того, ще сотню-півтори треба буде платити у реєстраційну службу, до якої сільради, як це було раніше, подаватимуть документи. Для порівняння, нотаріуси брали за це 700-900 гривень (окремо за землю і за будинок). У підсумку оформлення спадщини обходилось у 6-7 тисяч гривень. Це величезні гроші у сільських масштабах. Абсурдність процедури полягала в тому, що ці гроші потрібно було віддати, аби отримати своє ж майно.
Скасування обов’язкової оцінки майна дасть змогу сельчанам заощадити ще кілька тисяч гривень. Коли закон. Нарешті, набуде чинності, оформлення спадщини обходитиметься лише у кілька сотень гривень.
Експерти ринку припускають, здешевлення процедури оформлення спадщини змусить спадкоємців таки набувати права на неї (оскільки до цього через дороговизну багатьом було вигідніше відмовитися від свого майна, аніж переоформити його на себе), а зважаючи на те, що податок на надлишкову нерухомість ніхто не скасовував, почнуть продавати.
На всіх не вистачить фахівців
Закон, який ухвалив парламент у старому складі, повертає на ринок землі старого гравця – сільські та селищні ради. Колись право оформляти спадщину та видавати свідоцтва мали право тільки державні нотаріуси, 2012 року такі ж повноваження надали й приватним нотаріусам, давши їм таким чином добряче заробляти на спадкоємцях. Зараз для спрощення і здешевлення процедури вирішили у штаті сільрад створити додаткові посади для працівників, котрі, власне, і займатимуться питаннями, пов’язаними зі спадкуванням.
– Для сельчан це, без сумніву, неабияка перевага. Коли ухвалена норма набуде чинності, їм більше не доведеться їздили до районних чи обласних центрів до нотаріусів, а всі справи зможуть вирішити на місці, – коментує асистент кафедри географії та регіоналістики ЧНУ, кандидат географічних наук Віталій Печенюк. – Є, однак, один нюанс – якщо сільрада не зможе знайти відповідного фахівця, то не матиме права оформляти спадкові справи. А з фахівцями, звісно, будуть проблеми. Їх навряд чи вистачить. До чиновника, якому буде дозволено оформлювати спадщину і видавати свідоцтва, є низка вимог – юридична освіта, відповідна кваліфікація, доступ до майнових реєстрів.
Окрім очевидно позитиву, має закон і прихований негатив. Експерти наголошують, що надання таких повноважень сільським та селищним радам спонукатиме їх до хабарництва.
Юлія ХОРОШУН
Скільки зараз коштує оформити спадок (платежі, встановлені державою)
За що |
Скільки (у грн.) |
Держмито |
17 |
За свідоцтво про право на спадщину |
34 |
За свідоцтво на частку в спільному майні подружжя |
0,85 |
Вживання заходів охорони спадкового майна |
34 |
За послуги нотаріуса |
За домовленістю |
За формування справи у спадковому реєстрі |
221 |
Податок |
5% від об’єкта спадщини для спадкоємців ІІ черги 15% від об’єкта спадщини для спадкоємців-нерезидентів |
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар