
Сучасні війни дедалі частіше ведуть не на полях битв, а точково – за допомогою терактів. Минулого тижня було здійснено напади на нафтові об'єкти в Саудівській Аравії. За допомогою дронів невідомі атакували нафтопереробний завод компанії «Saudi Aramco», почалася пожежа. Також бомбардування зазнали два великих родовища - в Абкайке і Хурайсе. Ці атаки вивели з ладу потужності, які здійснюють понад 5% світових поставок нафти.
Відповідальність за теракт на себе взяли єменські повстанці, проте в цю версію повірили не всі. Держсекретар США Майк Помпео прямо заявив, що за нападом стоїть Тегеран. Іранська влада звинуватила його в обмані. Пізніше президент Трамп повідомив у «Твіттері», що Вашингтону відомо, хто винуватець, і що США «націлені й заряджені», але чекають від саудівців повідомлень про те, як ті будуть реагувати. Усі розуміють, що в Перській затоці скоро може розпочатися новий локальний конфлікт.
Ціни рушили вгору
Природно, така подія не могла не відбитися на біржах. І хоча міністр енергетики Саудівської Аравії принц Абдулазіз бін Салман заявив, що частина падіння виробництва буде компенсована за рахунок нафти, що є у величезних сховищах, ціни рвонули вгору. На початку торгів за два дні по терактах ціна на нафту марки «Brent» підскочила на 19% і склала $71,95 за барель. Марка «West Texas Intermediate» здорожчала на 15% - до $63,34.
Після цього Дональд Трамп оголосив, що буде залучено нафтовий резерв. І навіть написав твіт: «Нафти багато!». Ціна марки «Brent» після цього опустилася до $68,06 за барель.
Якщо Укрзалізниця не впорядкує перевезення пального з Білорусі, на ринку може виникнути дефіцит
Щодо того, як буде далі, то думки експертів розділилися. Одні кажуть, що ринок спокійно пережив подію. Якщо не брати до уваги стрибків цін на нафту, то в цілому ринки залишаються стабільними - мало того, китайські біржі навіть трохи пішли в плюс. Це свідчить про те, що інвестори не бачать в події якогось тривожного сигналу для світової економіки.
Але є й інші варіанти розвитку подій. У разі посилення нафтової кризи на Близькому Сході ціни на нафту можуть піднятися до 80, а то і до 100 доларів за барель. Це своєю чергою спровокує стрибок цін на бензин, дизель та інші нафтопродукти. Деякі експерти кажуть: якщо ситуація затягнеться, то може стати «чорним лебедем» нової економічної кризи. Через те, що зараз великі компанії перевантажені боргами, вони можуть не витримати зростання вартості палива.
Україну також зачепить
Поки експерти гадають, куди піде світова економіка, в Україні назріває своя нафтова криза. І пов'язана вона не терактами в Саудівській Аравії, а з проблемами в постачаннях нафтопродуктів. Особливо це торкнулося дизельного пального.
Після того як було зупинено транспортування трубопроводом «ПрикарпатЗахідтранс», більшу частину дизеля вирішили возити залізницею. Але, як кажуть експерти, Укрзалізниця не впоралася з обсягами поставок із Білорусі, які різко збільшилися. На ринку почав виникати деякий дефіцит і буквально за тиждень у деяких регіонах літр дизеля подорожчав на 3 грн. Паралельно в портах відвантаження палива теж стали скорочуватися.
- Ціни ростуть, на нафтобазах черги з бензовозів, цистерна їде по країні 20-30 днів, наростає напруга, - каже директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. - А тут ще й митниця заблокувала один з небагатьох стабільно працюючих пунктів видачі палива. Ринок на піку споживання, паливо є, але деякі регіони лихоманить через затримки з перевезеннями залізницею. Поки залізниця і енергомитниця перекладають вину один на одного, результат не змінюється - вагони у країні повзають, а не їздять. До останнього часу стабільно вантажили тільки порти, де поки що обходяться силами автотранспорту. Але тепер загроза нависла і тут.
Якщо ситуація не налагодиться, то через дефіцит дизельного пального ціни на нього можуть і далі зростати.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар
https://index.minfin.com.ua/markets/oil/
просто бабло косять