
Те, що для вітчизняних політиків, партій та різнокаліберних технологів було очевидно вже місяць, нарешті, озвучив Президент України Порошенко. Він заявив, що скористався своїм конституційним правом та розпустив Верховну Раду.
Ще 24 липня розпалась коаліція і впродовж місяця не було створено нової. Відтак, згідно зі статтею 90 Конституції, президент має право достроково розпустити цей парламент.
Зважаючи на склад цього парламенту, його потрібно не лише розпустити, але й стосовно більшості так званих народних обранців потрібно порушити кримінальні справи та засудити на реальні терміни ув’язнення.
Думки експертів
Мало хто сумнівався, що після розпаду коаліції відбудуться позачергові вибори до парламенту. Вони, як ми вже розуміємо, стартують 26 жовтня. Щоправда, є чимало запитань щодо їхнього проведення. Звісно, вибори відбудуться на усій території України, але на Сході – скоріш за все, на звільнених територіях. Припускаю, що впродовж місяця будуть робити все можливе, щоб до початку виборів звільнити увесь Донбас. Але вибори відбудуться обов’язково.
Скоріш за все. Якихось якісних змін у виборчому законодавстві цього року не буде. Більшість учасників перегонів не зацікавлена в цьому. Внесуть якісь зміни, але принципово нічого не зміниться.
Мені імпонує законопроект, який передбачає пропорційну систему (участь у виборах беруть лише партії, - авт.) з відкритими регіональними списками.
Щодо перспектив основних політичних гравців потрапити до нового складу Ради, то чимало залежатиме від настроїв виборців. Але у деяких політичних сил перспективи доволі сумнівні, зокрема йдеться про комуністів.
Багато залежатиме від перебігу АТО. На цій патріотичній хвилі правонаступники «регіоналів» та їхні сателіти, зокрема Тігіпко, не отримають великої підтримки людей.
Оновлення Верховної Ради важко спрогнозувати, хоч би це відбулося на 50%. Але ми обов’язково побачимо пропорцію «старих морд до нових облич» у парламент. Якщо збережеться мажоритарна складова, то неприємних речей побачимо чимало.
Вибори відбудуться так само як і президентські за рахунок того, що може початися війна з Росією. Це буде одним з основних меседжів цієї виборчої кампанії.
Також почнуть розкручувати нові бренди – блоки. Для цього внесуть певні зміни до законодавства. Це вигідно насамперед Порошенку, який не має часу розкрутити свою партію, тому це може бути іменний блок. Переконаний, що вони залишать мажоритарну складову. Адже їх легше контролювати та перекупити, аніж тих, хто пройшов за партійними списками.
Зрозуміло, свої корективи внесе ситуація на Сході. Очевидно, доведеться перерозподілити частину округів, щоб переселенці могли взяти участь у виборах. Також перерозподілять округи 9 депутатів з Криму.
- Вибори - найкращий спосіб люстрації. І починати очищення слід з найвищого законодавчого органу. Теперішній склад Верховної Ради протягом півтора року був опорою Януковича. І чимало саме цих депутатів ухвалювали диктаторські закони, які забрали життя Небесної сотні. За це треба відповідати, - заявив Президент України Петро Порошенко. - Чимало депутатів, які засідають або числяться в Раді - якщо не прямі спонсори та спільники, то симпатики бойовиків-сепаратистів. В цілому склад Верховної Ради не відповідає політичним настроям української громади. Суспільство настільки швидко змінилося, що депутати не встигають за його історичним поступом.
За словами президента, не меншої шкоди, ніж "Гради" чи "Буки", завдають корупція, безробіття, бідність. Більшість тих, кого виборці обрали на парламентських виборах дванадцятого року, втратили авторитет та вплив на людей. Багато хто з них не приїздить на свої округи. Люди їх не бачать, а декого навіть і бачити не хочуть!
Щоправда, якщо з датою виборів уже вдалося визначитися, політичні партії уже місяць як розгорнули штаби та активно працюють, то з системою виборів нічого незрозуміло. Парламент досі не проголосував жодних суттєвих змін до виборчого законодавства. Тому, вочевидь, вибори до Верховної Ради відбудуться за змішаною системою – політичні партії та мажоритарники. Які наслідки мала ця система – ми побачили під час і після виборів до парламенту 2012 року.
- Залишаючи за дужками питання виборчої системи, як питання політичної, а не юридичної доцільності, можна сказати, що, з організаційної точки зору, закон цілком придатний для підготовки і проведення чергових виборів депутатів, - констатував голова ЦВК Михайло Охендовський. - Особливості підготовки і проведення позачергових виборів, виборчий процес яких на третину коротший і може тривати від 59 до 53 днів, на мій погляд, вимагають низки змін.
Наприклад, реєстрація кандидатів у депутати на позачергових виборах починається з першого дня виборчого процесу і закінчується за 25 днів до дня голосування. А друк виборчих бюлетенів для голосування необхідно закінчити за 7 днів до дня голосування.
- Щодо часу на підготовку до позачергових виборів депутатів – то часу на це має вистачити. Особливо коли буде взаємна зацікавленість держави та політичних партій, - запевнив голова територіальної виборчої комісії Чернівецької області Іван Журавля. – Політичні сили зацікавлені у проведенні цих виборів, зважаючи на те, що вони фактично вже розгорнули роботу своїх штабів і місяць активно працюють. Також є люди, які готові працювати у виборчих комісіях, відтак затримок з їхнім формуванням не має бути.
Наразі ніхто не береться сказати, скільки коштуватимуть ці вибори. 2012 року вибори народних депутатів обійшлися бюджетові у понад 1,2 мільярда гривень.
Щоб вибори відбулися у нашому краї, створять окружні виборчі комісії. Якщо законодавство не зміниться, то будуть чотири округи, звісно, якщо їхні межі не змінюватимуть.
Щодо, власне, народних обранців, то вони погоджуються, що цей склад парламенту себе дискредитував і його потрібно переобрати.
- Якщо президент ухвалив таке рішення, то його потрібно однозначно виконувати. Адже у цьому парламенті чимало депутатів від Партії регіонів, комуністів, які не мають підтримки у людей, - каже народний депутат, наш земляк Олександр Фищук. – Їхню долю та долю інших політичних сил та кандидатів має вирішувати виборець. Найкраща люстрація – це проведення виборів.
За словами депутата, він тривалий час працює над змінами до конституції щодо виборчої системи. Адже різні системи, які були в Україні за цей час, себе не виправдали. Відтак він розробив нову систему виборів – зменшення депутатів до 300 осіб, двопалатний парламент, який, проте, не веде до федералізації, відкриті списки, відкликання депутата виборцями, збільшення ролі обласних та районних осередків політичних партій на місцях тощо.
Щоправда, навряд чи ці зміни наберуть чинності найближчим часом. Скоріш за все, вони відбудуться за попереднім законодавством.
Олексій МИКОСЯНЧИК
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар