
Велика кількість торговельних закладів у місті потребує торгових працівників. А через переповненість міста супермаркетами, професія продавця-касира особливо затребувана. Адже останнім часом у супермаркетах працюють по дві-три каси, а через нестачу працівників, покупці вистоюють у довжелезних чергах.
Із людьми цієї професії ми зустрічаємося щодня. Адже із кошиком продуктів всі обов’язково проходять через касу. І кожен покупець хоче, аби його з повагою та гарно обслужили. Однак за день у великих супермаркетах у касира ми можемо бути сотим, а то й тисячним покупцем.
Як вдається їм упродовж цілого дня бути усміхненими, ввічливими із кожним клієнтом, правильно розрахувати, намагався дізнатися наш кореспондент. На якийсь час нам вдалося стати по інший бік каси і спробувати себе в ролі касира.
Мінімальна заробітна плата у продавця супермаркету - дві тисячі гривень
Відразу зауважимо, що взяти бодай коротке інтерв’ю у працівника можна не у всіх супермаркетах міста. Є такі мережі, у яких бодай два слова касир може сказати лише з дозволу керівництва, яке найближче - у Києві.
Про нинішній стан справ у супермаркетах, деталі професії продавця-касира, говоримо із менеджером одного із таких закладів Чернівців Ігорем Михайловичем. Він працює у сфері торгівлі уже багато років і пройшов шлях від продавця до менеджера супермаркету.
Касири потрібні завжди
Часто на дверях супермаркету або в газетах ми бачимо оголошення такого змісту: «Терміново потрібен касир». Здавалося б, чому таке привабливе місце вакантне. Адже на перший погляд, працювати касиром дуже просто, вибити чеки та перерахувати гроші. Насправді не все так. Касир – це працівник, який має працювати не тільки з грошима, а з людьми. І окрім відмінного знання касового апарата, потрібне терпіння, стриманість. А ще касир повинен вміти працювати із пластиковими картками, електронними грошима, знати контрольно-касові апарати та іншу обчислювальну техніку. Вміти відрізнити підроблені купюри від справжніх на око, бути акуратним та чесним під час грошових операцій тощо.
– Нині дуже важко знайти професійного продавця, бо через конкуренцію торгових закладів тут невеликі заробітки, – розповідає менеджер магазину. – Переважно на цю роботу йдуть студенти, або ж сімейні люди, які цінують роботу. Молодь сьогодні хоче отримувати все і відразу. Великі європейські заробітні плати. Але ці люди не мають жодних навичок роботи.
День роботи продавця
Діана Дудуц, продавець-касир
Потрапила у професію продавця випадково. Бо у школі мріяла продовжити навчання у військовому закладі, мріяла стати військовим. Склала пробне ЗНО, а бойове не склала. Тому поступила у профтехучилище №10. Опанувала професію продавця продовольчих та непродовольчих товарів. Робочий стаж у мене вже півтора року.
Почалося все з того, що під час навчання нас привели на практику у супермаркет. Робота продавця мене зацікавила, тому захотіла все спробувати сама. Мала мету – самостійно вивчитись і заробляти гроші.
Після тижня навчання я здала екзамен у супермаркеті. Уже наступного дня мені довірили на касі працювати самостійно. Рік відпрацювала на загальній касі, а відтак уже півроку працюю на овочевій.
Робочий день на загальній касі триває 10 годин з перервою 30 хвилин на обід. Два дні на тиждень є вихідними. На овочевій касі графік такий: працюю з 8 до 23 години, два дні через два.
Нині мій робочий день починається з перерахунку та звірки каси. Викладаю продукти на полиці. Зважую товар та розраховую покупців.
Початківцям раджу не боятися роботи, бути впевненими в собі та не поспішати. Бо можна наробити помилок.
Робота продавця цікава для студентів, бо це заробіток, незалежність від батьків та набуття досвіду. Крім того, для охочих працювати тут завжди складуть індивідуальний графік.
Якщо порівняти ситуацію, яка була, скажімо, вісім років тому, то спеціалісти цієї професії стали дефіцитом. Багато людей виїхали на заробітки, а молодь не хоче працювати через малі зарплати, людині не вистачає цих грошей на життя. Та і професія продавця-касира морально важка.
Аби бодай якось залучити працівника, роботодавці розроблять індивідуальний графік під кожного.
– Десять років тому фірма, перш за все, відстоювала свої інтереси, був чіткий графік роботи, – продовжує представник торговельної мережі. – Сьогодні враховуємо всі побажання працівників.
Але навіть такі поступки роботодавців не можуть уникнути плинності кадрів. Раніше у цьому супермаркеті був стабільний колектив. Працювали тут по кілька років, а зараз буває, не затримуються навіть на місяць, тиждень, а то і на кілька днів.
«Завдання підприємства отримати спеціалістів, а не людину, яка прийшла на підробітки. Бо нова людина гірше працює, більше допускає помилок».
Спеціаліст, який попрацював хоч два-три місяці, дає кращий результат, аніж новачок.
Новачкам не варто розраховувати на високу зарплату
Розраховувати на велику заробітну плату у цій сфері новачкам, які не мають жодного уявлення про роботу в торгівлі, не варто. Бо в цій професії велике значення має досвід і стаж роботи.
Мінімальна заробітна плата у продавця супермаркету, в який ми завітали, дві тисячі гривень. Але вона може змінюватись, залежно від досвіду, стажу і навантаження. Тут касир може працювати і продавцем, консультантом у залі тощо. Кажуть, людина, яка прийшла «з вулиці», нічого не вміє, гарантовано отримає оклад 1800 гривень.
Робота продавця продовольчих товарів - специфічна. Доводиться працювати з продуктами, які швидко псуються. Тому якщо продавець працює правильно, фірма зазнає мінімальних втрат. А що більше втрат має фірма, то менше грошей закладається у фонд заробітної плати.
На роботу візьмуть всіх
Влаштуватися на посаду продавця-касира у супермаркет нині можуть усі охочі. Візьмуть тут і студентів, і людей старшого віку. Головне, аби було бажання працювати.
– Раніше, приблизно 2000 роках, у наш супермаркет із десяти потенційних кандидатів на посаду продавця-касира могли обрати тільки одного, - розповідає Ігор Михайлович. – Звертали увагу на такі риси: комунікабельність, професійність, швидкість навчання. Була ще вимога від керівництва - зовнішній вигляд. Тепер - головне, щоб людина хотіла працювати, її навчать. Тоді не дуже морочилися із кадрами, не може працювати один, швидко знаходили заміну. Тепер доводиться працювати з тими кадрами, які приходять. Їхні недоліки переводити у переваги.
Найважливіше, чого вимагає роботодавець від працівника на посаду продавець-касир – чесність і порядність. Навіть не так важлива швидкість у роботі. Хтось швидко опановує роботу, комусь дається важче, але працюють за рахунок команди.
До появи масової комп’ютеризації та електронізації, продавець, це фахівець, який добре вміє рахувати і володіє хоча б основами бухгалтерського обліку. Нині все це не потрібно, бо вимоги до продавців-касирів змінилися. Та і навчитися працювати касиром тепер легше. Є нові програми, навчити працювати можна будь-кого, кажуть у торговельній мережі.
Крім того, працювати стало легше із товаром. Робити все може навіть людина без будь-якого досвіду. Є жорсткі планограми, які потрібно дотримуватись. Тому працівник зараз нічого сам не придумує, тільки обслуговує все це.
Раніше роботодавець вимагав чітко дотримуватись стандартів супермаркету. Це діалог, який продавець-касир має дотримуватись. У його обов’язок входить привітатися з покупцем, подякувати за покупку, запросити заходити в магазин ще. Якщо немає черги, скласти покупку в пакунок, перевірити чеки з інших відділів.
Вимоги до кандидата у продавці-касири:
- чесність;
- порядність;
- відповідальність;
- бажання працювати;
- стриманість;
- терплячість;
- комунікабельність.
Зрозуміло, що перш ніж взятися за роботу, працівник здає іспит. І хоч перед роботодавцем він може виконувати все відмінно, буває, працівники не дотримуються стандартів. А ще трапляються покупці, які можуть зіпсувати настрій працівнику, облаяти тощо. Але правило у сфері обслуговування таке: клієнт завжди правий. Хоча насправді часто буває навпаки.
– Працювати продавцем-касиром нині дуже просто, – каже мій співрозмовник. – Потрібно тільки просканувати штрих-код товару, нічого не треба вводити вручну. Раніше продавці повинні були порахувати суму покупки. Зрозуміло, що ті фахівці по класу були значно вищими, аніж нинішні касири. Комп’ютеризація збільшує швидкість товарообігу, зменшує затримки на касі, збільшує контроль за товаром. Інвентаризацію у магазині тепер роблять з точністю до нуля.
Свідомо обдурити покупця касиру не вигідно
Буває, покупці скаржаться, що їх обрахували у супермаркеті. Та тут запевняють, що свідомо це робити немає сенсу. Бо скористатися цими грішми касир не зможе. Адже винести ці гроші з каси нереально. За надлишок у касі відповідальність більша, аніж за «мінус». Допускається 1-2 гривні плюс-мінус у касі. Адже ціна на товар може бути не заокруглена до п’яти копійок. Тому одному покупцю можуть дати зайві 2-3 копійки від решти, іншому недодати.
Працівники торгових мереж скаржаться, часто покупці намагаються обдурити касира. Буває, дає 20 гривень, а каже, що дав більше. У таких випадках, згідно із правилами торгівлі, продавець озвучує суму грошей, які дав покупець і не кладе їх до каси, поки не розрахується.
Буває, доводиться доказувати покупцю його неправоту, тоді касир у присутності адміністратора та охоронця перекриває касу та перераховує її.
Попри невелику заробітну плату, людина, яка хоче працювати, у цій професії має перспективи кар’єрного росту. Набравшись досвіду на посаді продавця-касира, наступний щабель це – старший касир, супервайзер або адміністратор, менеджер.
Для роботи касиром не потрібна вища освіта. Достатньо закінчити курси касирів, або ж ПТУ, технікум за спеціальністю.
Ольга МАКСИМЮК
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар