
Оперативний штаб при Кабінеті Міністрів на засіданні 17 травня ухвалив рішення тимчасово відмовитися від державного регулювання цін на бензин та дизельне пальне. За словами міністерки економіки Юлії Свириденко, таке рішення було ухвалено, аби оператори ринку змогли наситити ринок необхідним ресурсом і транспортували його з Європи. Чиновниця також додала, що очікують навіть зі скасуванням держрегулювання, що граничні ціни на дизпальне не перевищать 58 гривень за літр, а на бензин – 52 гривні.
Про причини дефіциту
Центр протидії дезінформації (ЦПД) при Раді національної безпеки і оборони (РНБО) України поширив офіційне повідомлення про ситуацію на ринку пального. «Серед головних причин дефіциту є припинення роботи найпотужнішого українського виробника нафтопродуктів – Кременчуцького нафтопереробного заводу, що був зруйнований ракетними обстрілами, а також блокування ворогом морських портів, через що постачання більшої частини сировини було відрізано», – ідеться в повідомленні.
Якщо оператори ринку зловживатимуть своїм становищем, то проти них вводитимуться санкції, адже ціни на пальне й так зросли чи не в два рази
Крім того, було пошкоджено майже два десятки нафтобаз, що також спричиняє труднощі зі зберіганням та постачанням пального. Причиною нестабільності стали й зміни в правилах оподаткування, стверджують в ЦПД. Трейдери вимагають скасування граничної ціни на пальне. Внаслідок цінового державного регулювання та подорожчання логістики гуртові ціни стали вищими за роздрібні. Крім того, дефіцит пального на українських АЗС спричинений великим попитом на нафтопродукти підрозділів Збройних сил України та інших силових структур.
«Сьогодні ринок нафтопродуктів переорієнтовується на постачання з країн Західної Європи замість постачання з росії та білорусі. У 2021 році 62% дизпального й 50% бензину надходило з рф та білорусі. Але є й логістичні проблеми в постачанні з Європи – нестача залізничних цистерн і бензовозів, різниця в ширині колій в Європі та в Україні, недостатність відповідних транспортних потужностей, щоб оперативно привезти пальне з Європи.
Великі нафтотрейдери, що контрактують залізничні партії пального, поки що не мають достатньої його кількості, а дрібні компанії мають, але воно дорожче через логістичні витрати. Однак завдяки домовленостям між Міністерством інфраструктури України і Міністерством інфраструктури і розвитку Польщі, українські автомобілі, зокрема й порожні бензовози, отримали змогу вільно заїжджати на територію Польщі для завантаження пального й транспортування його в Україну.
Водночас через антиросійські санкції прискорюється процес диверсифікації паливного ринку в світі. Нафтопереробні гіганти Європи вже відмовились або висловили готовність замінити російську нафту і нафтопродукти. «Тому найближчим часом очікується переформатування нафторинку, і постачання європейського пального до України пожвавиться», – підсумували в ЦПД.
Світло у кінці паливного тунелю
Влада продовжує переконувати, що тримає ситуацію під контролем. Власне, головні зусилля нині спрямовані на розв’язання проблем з логістикою. «Стратегія в нас є. Але зараз у нас залишився тільки західний кордон, і логістика дуже ускладнилася. Фактично немає Кременчуцького НПЗ, який брав на себе центральну і східну Україну в логістичному забезпеченні. Логістичне плече тепер сформувалося на західному кордоні, куди нафтопродукти потрапляють з європейських портів, фактично забезпечуючи всю територію України», – розповів прем’єр-міністр Денис Шмигаль.
Він пообіцяв поліпшення ситуації на АЗС найближчим часом, однак наголосив, що пальне подорожчає. «Зараз ми ведемо переговори, формула визначення максимальної торгової націнки для трейдерів залишається, ми дуже уважно дивимося, скільки коштує доставлення. Кілька гривень може бути різниця в ціні, але дефіцит буде перекриватися», – запевнив прем’єр.
Крім того, Україна отримала розуміння того, як можна отримати додаткові обсяги від польських трейдерів. Сторони позначили технічні можливості для збільшення перевалки необхідних обсягів, а поляки вже підтвердили про готовність надати додаткові потужності. Для збільшення відвантажень були синхронізовані графіки роботи Укрзалізниці та польської PKP, які тепер в оперативному режимі можуть миттєво вирішувати проблемні питання. «Тож очікуємо, що вже найближчим часом паливні ресурси доставлятимуться швидше, а на українських заправках зникнуть черги», – заявила віце-прем’єрка Юлія Свириденко.
У тому, що криза піде на спад ближче до кінця травня, впевнені й експерти паливного ринку. «Єдине, що потрібно – побудувати оцю транспортну логістику. «Сподіваюсь, що до кінця травня ця криза трошки піде на спад. Я не думаю, що вдасться повністю ліквідувати дефіцит, але не буде таких жорстких обмежень, які існують сьогодні», – повідомив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
Він додав, що побудувати надійну систему постачання пального зі Заходу вдасться протягом найближчих двох місяців. «Я думаю, що до червня ми маємо вийти на режим, коли будуть збільшені ліміти на пальне до 20-30 літрів у бак. Повністю побудувати надійну систему, я сподіваюсь, вдасться протягом найближчих двох місяців», – вважає експерт.
Степан КРАЙНЯК
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар