
Народні депутати 16 лютого ухвалили законопроєкт, згідно з яким підвищено штрафи за кермування у нетверезому стані, перевищення швидкості і навіть перехід дороги в недозволеному місці. Відповідний документ підтримав 321 парламентар.
Розгляд документа було бурхливим. Здебільшого через те, що від самого початку, крім ідеї збільшення штрафів, у законопроекті пропонували надати поліцейським практично безмежні повноваження.
- Ухвалення цього законопроєкту - це велика перемога і крок вперед, - так оцінив ухвалений законопроєкт заступник керівника МВС Антон Геращенко. Чиновник переконаний, що підвищення штрафів (деякі зросли у 10 і більше разів) допоможе навести порядок на дорогах і знизити смертність на 10-15%.
Чи насправді це саме так? Навіть у парламентарів є сумніви. За словами одного з них, щоб навести порядок на дорогах, потрібно не розмір штрафів збільшувати, а забезпечити незворотність покарання.
- Нам уже казали, коли запровадимо відеофіксацію, то смертність на дорогах зменшиться. Запровадили відеофіксацію. Смертність зменшилася? Ні. Тепер нам пропонують збільшити штрафи всім учасникам дорожнього руху - не проблема. Але я вважаю, що необхідно використовувати інші методи, зокрема забезпечити незворотність покарання, проводити профілактичні заходи - тоді і смертність на дорогах зменшиться, - переконані народний депутати, які голосували проти законопроєкту.
Голова профільного комітету Верховної Ради Денис Монастирський запевняє, що цей законопроєкт якраз і забезпечує незворотність покарання, не дозволить правопорушникам уникнути відповідальності за ДТП, вчинене напідпитку, або під дією якихось речовин.
- Якщо відбувається ДТП з участю п’яного водія і є жертви - це карна відповідальність. І тут неможливо буде уникнути відповідальності, неможливо відбутися умовно-достроковим покаранням, неможливо буде зменшити відповідальність. У таких випадках буде досягнуто принципу невідворотності відповідальності в кримінальному процесі, - підкреслив Монастирський. До того ж законопроєкт збільшує граничний термін судового розгляду таких справ у 4 рази - з 3 місяців до 1 року. Що своєю чергою зменшує розвиток сценарію, коли справу просто «замнуть» у суді, а потім термін для притягнення до відповідальності закінчиться.
Під час обговорення законопроєкту виникали запитання і щодо розміру підвищення штрафів. Звучала ідея, що документ більше б’є по бідних українцях, «мажорам» і чиновникам він просто дає можливість відкупитися за перевищення швидкості або взагалі уникнути покарання.
- Безліч журналістських розслідувань вказує на те, що практично всі чиновники, а також маститі бізнесмени їздять на номерах прикриття, які взагалі не фіксує система автофіксації. Для них - зовсім інший закон, а для простого народу - величезні штрафи, які збільшують, - зазначив народний депутат Руслан Князевич.
Про повноваження поліцейських
Спочатку цей законопроєкт передбачав узаконення «профілактичних зупинок». Що це означає? Народні депутати хотіли надати право поліцейським у вечірній час від 22.00 до 8.00, а також у святкові та вихідні дні зупиняти будь-яке авто без причини, перевіряти документи водія і навіть оглядати транспортний засіб. Але з огляду на можливі корупційні ризики від такого нововведення, депутати відхилили цю норму.
- Є певний негативний досвід колишньої ДАІ, тому водії сприймають цю норму як можливе джерело корупції, - вважає народна депутатка Євгенія Кравчук.
Особлива дискусія розгорнулася навколо норми, яка б зобов’язувала водія вийти з авто. Але її теж «провалили». Причина - потенційне джерело корупції. Ця норма могла призвести до зловживання поліцейським таким правом і жодним чином не вирішувала проблеми їзди у стані алкогольного сп’яніння.
Насамперед зміни зачеплять тих, хто полюбляє швидку їзду та ще й хильнувши чарчину
Довго сперечалися парламентарі й щодо того, чи повинен водій дати в руки поліцейському необхідні документи (права, техпаспорт, страховку) або досить просто показати так, щоб правоохоронець зміг упевнитися в особистості водія і його праві кермувати транспортним засобом. У підсумку зійшлися на тому, що документ потрібно просто показати! Вимоги поліцейського передати в руки документи – незаконні.
Не вдалося наразі узаконити поліцейські авто- «привиди». Спочатку передбачалося, що по місту поліцейські будуть їздити на авто без розпізнавальних знаків і в разі фіксації порушення ПДР виписувати штрафи. Також депутати відхилили норму, яка дозволяла поліцейським сидіти в кущах з радарами. Відповідно до ухваленого законопроєкту, всі місця, де будуть здійснювати заміри швидкості, повинні позначати спеціальним дорожнім знаком.
А ось процедура огляду водія для встановлення факту алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння трохи змінилася. Якщо раніше це можна було робити тільки у присутності двох свідків, то після остаточного запровадження і дію цього законопроєкту досить буде відеофіксації такого огляду. Відеозапис потім мають додати до протоколу про вчинення адміністративного правопорушення. Начебто прогресивно. Але без відповіді залишається запитання, а хто буде на відео під час зйомки в нічний час, якщо там не буде все чітко видно або запис якимось дивним чином зникне з карти пам’яті.
Кого, за що і на скільки оштрафують
Як зазначено у повідомленні Верховної Ради, збільшується відповідальність за кермування авто напідпитку від 17 000 грн за перший випадок, до 51 000 грн з позбавленням водійських прав на 10 років за другий. За третій випадок - конфіскація авто. Також посилюється карна відповідальність за порушення ПДР, вчинене у стані алкогольного чи іншого сп’яніння, що спричинило тяжкі наслідки.
За перевищення швидкості руху більше, ніж на 50 км/год – штраф збільшено з 510 до 1700 грн, за залишення місця ДТП – з 255 до 3400 грн з позбавленням права кермування ТЗ на строк 1-2 роки або без такого.
Також збільшено штраф за кермування або передачу кермування ТЗ особою, яка не має права ним керувати – з 510 до 3400 грн, а повторне протягом року – 40800 грн з позбавленням права керування ТЗ на строк від 5 до 7 років (можливе також оплатне вилучення ТЗ).
За кермування ТЗ особою, яка була позбавлена такого права, штраф збільшено з 510 до 20400 грн, а повторне протягом року – 40800 грн з позбавленням права керування ТЗ на строк від 5 до 7 років (можливе також оплатне вилучення ТЗ).
Нововведення, які ухвалила Рада, набудуть чинності після підпису президента і опублікування закону.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар