
Політики різних калібрів та забарвлення наввипередки почали запевняти українців, що можливо вже навесні Європа скасує для нас візи. Мовляв, отоді ми заживемо і, нарешті, насправді євроінтегруємося.
Далі пішли наші не вельми шановані народні обранці. Вони мало не подвигом вважають ухвалення так званих «безвізових законів», які вимагав Євросоюз. Водночас забуваючи, що саме для відстоювання інтересів українців ми їх туди обирали.
Відтак Президент Петро Порошенко заявив, що підписав «безвізові закони», які раніше ухвалив український парламент.
- Ми виконали технічні умови і очікуємо рішення ЄС щодо перспектив запровадження безвізового режиму, - заявив він. - Завершився процес ратифікації угоди про асоціацію всіма 28-ма членами ЄС. Зазвичай на це йдуть довгі роки; ми впоралися за 17 місяців від дня підписання цієї угоди. З 1 січня починає повноцінно діяти поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі з Євросоюзом, якби Росія не тужилася зірвати цей процес.
Щоправда, у притаманній українським політикам, парламентарям та владі манері вирішили обійти рекомендації Європи. Йдеться про відтермінування дії Закону «Про електронне декларування». Саме цей закон був одним із ключових у пакеті «безвізових законів» та у боротьбі з корупцією.
Нам дали зрозуміти, що гратися з українськими політиками та владою у підкилимні ігри ніхто не буде. І можливо безвізового режиму, принаймні цього року, може не бути
Але зрозуміло, що вітчизняні парламентарі, влада та політичні ватажки не бажають взагалі нічого чути про боротьбу з корупцією, яка є способом їхнього життя (цей закон стосується роботи електронної системи надання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій у державі або в органах місцевого самоврядування).
Але діяти він буде лише з 2017 року. Тобто можна лише уявити силу «бажання» так званої української еліти боротись з корупцією. І в Європі це добре розуміють. І абсолютно не здивуємося, якщо і безвізовий режим перенесуть на наступний рік.
- Негайні дії повинні бути зроблені для того, щоб встановити ефективну систему контролю декларацій щодо активів і забезпечити, щоб Національне агентство з питань запобігання корупції мало можливість виконувати свою місію щодо запобігання та викриття корупції, - розкритикував відтермінування Посол ЄС в Україні Ян Томбінський. - Це має бути всеосяжним і охоплювати всіх чиновників, що працюють у сферах і на посадах, вразливих з точки зору корупції, які повинні повторно подати заяви в електронному вигляді, щоб дозволити Національному агентству з питань запобігання корупції повноцінно функціонувати.
А буквально днями в Європі прозоро натякнули, що не можна бути такими надзвичайно хитрими та підступними. Питання надання Грузії візової лібералізації ЄС буде розглядатися окремо від України.
- Хочу привітати мій улюблений грузинський народ. Питання Грузії і України офіційно розділені, і тема візового режиму для вашої країни буде розглядатися окремо, - заявив доповідач Європарламенту по Грузії Андрес Мамикінс. - Питання виділення Грузії на підставі окремого рішення було прийнято вчора і буде опубліковано сьогодні або завтра.
Водночас Мамикінс висловив надію, що рано чи пізно і Україна отримає безвізовий режим з ЄС.
Тобто нам дали зрозуміти, що гратися з українськими політиками та владою у підкилимні ігри ніхто не буде. І можливо безвізового режиму, принаймні цього року, може не бути.
- Формально Україна все виконала, але лише формально. Ми на рік відклали процедуру електронного декларування доходів. Зробили все, щоб воно фактично запрацювало наступного року, це складова законів по боротьбі з корупцією, - вважає політолог, кандидат політичних наук Павло Катеринчук. – Європі це, зрозуміло, що не сподобалося, бо ми все зробили у свій спосіб, а не так, як домовлялися. Тому і відправили до Європи делегацію на чолі з Гройсманом, щоб переконати партнерів у зворотному. Ми кажемо Європі – дайте нам безвізовий режим, а електронне декларування ми запровадимо наступного року. Якісь незрозумілі торги.
За словами експерта, цим безвізовим режимом наша влада хоче закрити очі людей на інші прорахунки та бездіяльність. Адже цей режим абсолютно не вирішує жодних соціально-економічних питань всередині держави. Цим лише можна тимчасово закрити очі та відволікти від інших проблем. Мовляв, ми пообіцяли і зробили це. Також цю карту можна розіграти напередодні виборів. Це важливий нюанс, але він не має негайної дії і не поліпшує життя людей.
Щодо запровадження безвізового режиму, то Європа може піти на те, що його введуть з 1 січня 2017 року. Це буде симетрична відповідь на дії нашого парламенту. Звісно, є ризики, що його взагалі може не бути, але Європа старомодна і звикла виконувати те, що обіцяла. На відміну від країн пострадянського простору.
Щоправда, якщо в Європі і надалі будуть поглиблюватися проблеми з емігрантами з Азії, то безвізовий режим взагалі можуть скасувати. Якщо з Грузією вони не мають сухопутного кордону, то з Україною він є, і саме звідси може посилитися приплив біженців.
Думки експертів
Ми не виконали головного. В чому сенс електронного декларування? Це справжній крок по боротьбі з корупцією. Без подолання корупції нам не те що в Європу, нам близько біля Європи стояти не можна. Бо ми ж корупційні рекордсмени.
Це залежить насамперед від нас, чи отримаємо ми цей безвізовий режим. Якщо Україна насправді хоче в Європу, то маємо виконати умови. Які поставили перед нами. Якщо будемо тягнути, то Європа матиме усі підстави відмовити.
Але хочу розчарувати багатьох людей – мовляв, «безвізові закони» дадуть нам можливість їхати до ЄС на роботу. Це неправда. Правила дуже хитрі – будь ласка, приїздіть в Європу на екскурсію, подивіться, як там красиво, відпочиньте, сходіть у музеї, розверніться і повертайтеся в Україну. Якщо спробуєте працювати, то порушите європейські закони.
Закриті зустрічі з керівництвом Європарламенту та Єврокомісії були дуже відвертими. Європа у шоці від мільйона сирійських біженців. Говорити про безвізовий режим для воюючої країни у таких умовах – не популярно.
Європейський бізнес втомився від санкцій щодо Росії і в умовах економічного спаду підтримує запущене Путіним гасло «Санкції б'ють не по Путіну, а по простих людях». Корупцію і олігархію в Україні не подолано.
Неможливо домовлятися про стратегію з країною, де Уряд втратив підтримку парламентської більшості.
Висновок: ми маємо 2 тижні для формування нової коаліції, нового технократичного Уряду, голосування за поправку в законі.
Наступні 2-3 місяці Уряд має усунути всіх партійних та олігархічних ставлеників із найкрупніших державних монополій, покінчити з смотрящими на митниці, та інші видимі антикорупційні дії.
Україна отримала рішення про безвізовий діалог з ЄС 2008 року, а План дій щодо лібералізації візового режиму (ПДЛВР) – 2010-го, тобто роком раніше за Молдову і на три роки раніше від Грузії.
Вже 2013 року було виконано переважну більшість положень ПДЛВР, залишалися лише декілька проблемних питань, для вирішення яких у тодішнього уряду бракувало політичної волі чи бізнесової зацікавленості - такі як біометричні паспорти чи антикорупційні органи.
Рішення ЄС щодо скасування віз українцям, вірю, все-таки ухвалить. В ЄС все-таки залишається готовність зробити крок назустріч українському суспільству, показати вдячність за жертви на Майдані, як би нинішня влада не хотіла якнайшвидше про них забути і не пояснювати, хто відповідальний і чому ніхто не покараний.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар