
Україна декларує свій шлях до євроспільноти. Саме через непідписання утікачем-Януковичем Угоди про асоціацію з ЄС спочатку на майдан вийшли тисячі людей. Окрім нашого бажання, ЄС має чіткі вимоги, однією з яких є бодай початок процесу боротьби з корупцією. Але навіть цього найменшого кроку наша держава і досі не зробила. Крім гучних заяв, нічого не зрушилося з мертвої точки.
Одним з індикаторів видимості боротьби з корупцією є різноманітні рейтинги. Щодо їхньої відповідності реальному стану – взагалі інша тема. Зокрема, нещодавно київська «Соціологічна група «Рейтинг» оприлюднила своє дослідження щодо корупції в обласному центрі. Якщо вірити цьому дослідженню, Чернівці, за індексом корупції, з-поміж обласних центрів просіли останню сходинку. Нібито лише 32% опитаних вважають корупцію суттєвою проблемою.
36% опитаних чернівчан суттєвою проблемою назвали кумівство, 30% – неналежне надання послуг, 29% – невідповідність людини займаній посаді, 27% – неналежний розподіл публічних ресурсів. За усіма цими критеріями, місто Чернівці отримало найкращий результат порівняно з іншими містами
Думка експерта
Зараз нібито зняли корупційну складову під час реєстрації підприємства. Довідку можна отримати в електронному вигляді. Але корупційна складова у податковій сфері, земельній і наглядовій нікуди не зникла. Їхні функції ніхто не відміняв. Попри мораторій на перевірки. Коли необхідно отримати дозвільні документи, ця корупційна складова знову проявляється. Тобто корупція зменшилася лише на відсутність перевірок. Відтак вона набула інших форм.
Аби це побороти, необхідно ліквідовувати цілі галузі, від цього нічого поганого не трапиться. Ще однією профанацією є створення Антикорупційного бюро. Життя його керівника непрозоре, а боротися вони будуть з корупцією у вищих ешелонах влади.
В Україні боротьба з корупцією набирає обертів лише до виборів. Якщо ми хочемо якісних змін, то починати потрібно з реформ. Коли у Києві міняють найнижчу ланку міліції, створюючи патрульну службу. А генералітет та вищий офіцерський склад залишається старим, то про яку боротьбу з корупцією взагалі йдеться? Також в області практично нічого не змінилося, лише прізвища. Усі вони колись були на посадах.
Зараз триває боротьба з випадковими людьми, а реальної боротьби з корупцією немає. Кажуть, потрібно дати високу зарплату чиновникам чи правоохоронцям. Але це лише інструмент пряника, без батога він не діє. Це половинчастий підхід. Це те саме, що підняли тарифи, а зарплати залишили старими. Необхідно скоротити контролюючі органи, на цю кількість збільшити решті заробітну плату, запровадити жорсткі заходи боротьби з корупцією. Для цього потрібно буквально рік і воля Кабміну, парламенту та Президента.
Важко зрозуміти інші цифри. Якщо лише 37% опитаних чернівчан заявили, що впродовж двох останніх років ні їм, ні їхнім знайомим ніколи не доводилося робити подарунок, давати чи платити хабар представникам місцевої влади для отримання послуги чи документа, то для решти 63% це була звична практика.
Зрозуміло, що виокремлювати обласний центр від решти Буковини не варто. Лише за останній час було порушено десятки справ щодо хабарництва та корупції. Але не всі навіть отримали реальні терміни покарання.
- Упродовж 2015 року до суду скеровано 23 обвинувальних акти щодо 25 осіб у кримінальних провадження про корупційні правопорушення (торік було 17 обвинувальних актів щодо 18 осіб), – повідомив заступник прокурора Чернівецької області Ігор Мустеца. – За чотири місяці розглянуто 19 кримінальних проваджень. Чотирьох осіб засуджено до реального покарання – ув’язнення.
Йдеться про колишнього касира-контролера філії ВАТ «Державний Ощадний банк України». Жінка привласнила 332 тисячі гривень. П’ять років за гратами проведе співробітник управління юстиції Хотинського району. Він отримав 800 доларів та 100 євро за закриття виконавчих проваджень.
Також на п’ять з половиною років потрапив за грати колишній голова Ставчанської сільської ради за 14 тисяч хабара за надання в оренду 100 гектарів земельної ділянки. Щоправда, торік, коли затримали сільського голову, йшлося про хабар 114 тисяч доларів (рекордний в Україні). Але під час слідства чомусь зникли співучасники і сума різко зменшилася.
- Цьогоріч задокументовано 270 кримінальних правопорушень, пов’язаних із незаконним використанням бюджетних грошей, зокрема 199 пов’язаних з коштами, призначеними на виконання державних цільових програм, 240 посадових кримінальних правопорушень та 75 у сфері земельних відносин, - розповів начальник УДСБЕЗ УМВС України в Чернівецькій області Вадим Мельник. – Також задокументовано 21 факт хабарництва. Торік таких випадків було 19.
Але попри ці сухі цифри та запевнення правоохоронців, що «протидія кримінальній та адміністративній корупції серед посадовців і державних службовців органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, суддів, працівників правоохоронних та контролюючих органів – це основні напрямки їхньої роботи», зауважив т. в. о. начальника УМВС України в Чернівецькій області Сергій Пілігрім, – лише імітація діяльності.
Адже, як зізнаються самі правоохоронці, довести отримання хабара надзвичайно складно. Певно, найвищі корупціонери в державі підвели законодавчу базу під себе, аби в разі чого не потрапити за грати. Адже під час отримання хабара затримують чимало посадовців, а реальні терміни ув’язнення чи бодай якесь покарання отримують далеко не усі. Хрестоматійним може стати випадок з колишнім гендиректором Калинівського ринку, у діях якого суд не виявив ознак складу злочину.
- Ми внесли апеляційну скаргу на рішення суду. Окрім того, прокуратура внесла відомості про кримінальне правопорушення за ч. 1 ст. 375 ККУ – оголошення суддею свідомо неправосудного вироку. Останнім часом, принаймні я не пам’ятаю, щоб питання вирішували таким чином. Це розслідування буде вести прокуратура області, - пообіцяв колись новопризначений прокурор Чернівецької області Микола Якимчук.
Незабаром має запрацювати створене Антикорупційне бюро. Але навіть наближені до влади люди обережні в оцінюванні його роботи. Адже результатів потрібно чекати не один місяць і є чимало інших важливих нюансів.
- Звісно, я радий, що воно створене, але хочу побачити його структуру, бюджет і повноваження, - повідомив народний депутат Максим Бурбак. – Керівникові потрібно усвідомлювати, який будуть спротив чинити на нього чиновники на місцях. Це і буде його іспит на профпридатність. Тоді ми побачимо, чи взагалі дієздатне це бюро в Україні.
Відтак довіряти рейтингам не варто. Експерти запевняють, що вони взагалі не мають нічого спільного з життям. Люди та бізнес вимушені виживати в цих умовах.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар