
Карантинні обмеження і заборони змушують мешканців східних країн шукати роботу не у себе вдома, і навіть не в Європі, а у нас. І вони непогано адаптувалися там, куди українці йдуть вкрай неохоче. Правда, у невеликих містах, та й обласних центрах, таких як Чернівці, їх ще не дуже багато. А ось у столиці – всюди.
Перетнутися з іноземцем-будівельником довелося безпосередньо у будівлі, куди зайшов у справах. На одному з поверхів тут зараз триває капітальний ремонт. З вигляду хлопець – індієць, цікавлюся: «Як справи?» Відповідає: «Добре, молоко є, хліб є! Дуже добре!» Виходить, що у нас справді не все так погано, як вважають? Отож, спробували розібратися, чому Україна стала таким привабливим місцем для мігрантів.
Треба ґарувати цілодобово
В Україні працюють десятки кур’єрських служб, куди влаштуватися працювати може практично будь-який охочий віком від 18 до 40-45 років. У керівництві служб зазвичай «не помічають» відсутності документів громадянина України - головне, щоб кур’єр добре працював і не зник у тумані разом з виданим йому транспортом й ізотермічною сумкою, не встигнувши виплатити її вартість.
- Деякі служби вимагають наявності свого транспорту, деякі дають велосипед або мопед. Сумки теж дають, тільки за неї треба заплатити заставу 500-1500 грн (всюди по-різному) відразу або з розбивкою на кілька місяців.
Реєструєшся у додатку, проходиш навчання - годину-дві в офісі чи онлайн і все, вперед, розвозиш замовлення. Іноді для працевлаштування вимагають пройти сертифікацію, подекуди просять медичні книжки, - розповідає колишній велокур’єр Роман. - Узагалі, на сайтах зазначено, що кур’єр повинен бути ФОП (фізособа-підприємець), але з іноземцями все простіше. Від них потрібно тільки фото їхніх паспортів, якісь документи, наприклад, студентський квиток або довідка і вузу. Іноді керівництво може посприяти в оформленні нерезидента країни як ФОП за спрощеною процедурою.
Таксист-нелегал у разі ДТП просто кине машину і піде, його як водія таксі не існує ні для поліції, ні для контролюючих органів
Іноземці, каже Роман, з одного боку, працюють на радість компанії - беруться за всі замовлення, трудяться на совість і не скаржаться на зарплату. Наші земляки розглядають кур’єрство як підробіток, але не як повноцінний заробіток.
- Так, кажуть, що можна кожен місяць заробляти еквівалент 1000 доларів і більше. Правда, для цього треба буквально «розбитися» разом зі своїм транспортом і ґарувати по 15-18 годин на день шість-сім днів на тиждень. Яка сім’я це витримає? Мій знайомий кур’єр-алжирець живе сам, зайнятися йому особливо нічим, ось він і працює, постійно на ногах. Він каже, що в Алжирі зарплата 500 доларів вважається дуже навіть пристойною, а у нас він отримує більше, - міркує Роман.
Таксисти без документів і поза законом
Серед іноземців робота у службах таксі також популярна. За словами голови Української таксомоторної асоціації Андрія Антонюка, річ у тім, що ринок таксі в Україні неврегульований, що розв’язує руки нелегалам.
- Є служби таксі, в яких працюють зареєстровані підприємці. Вони отримують ліцензії, проходять медогляд, платять податки у бюджет. Щоб отримати дозвіл на роботу в легальній службі таксі, іноземець повинен оформити цілий пакет необхідних документів. А ось ці «інтернет-агрегатори» або «додатки для виклику таксі» - це не служби, і іноземці (та й українці) там працюють нелегально. Максимум, що вони можуть - відіслати диспетчерам ксерокопію паспорта, і їх відразу підключать до системи замовлень. Українські водії вже почали відмовлятися від роботи за такою схемою, зате їхнє місце швидко почали займати іноземці. А якщо вони працюють поза правовим полем, то для них закони не писані.
За словами голови асоціації, пасажир хоче, щоб було дешево, а якість послуги - як у хорошому таксі. Але за якість треба платити, по-іншому не буває.
- Тому в таксі йдуть у тому числі іноземці, кого не взяли у двірники або робітниками на підприємства. Влада не хоче розбиратися у цій ситуації, відчуття, що вони навіть підтримують такий стан справ, - зазначає Антонюк.
Іноземець-нелегал у разі ДТП просто кине машину і піде. Його як водія таксі не існує для поліції, для контролюючих органів, і у поліції довести його провину практично нереально. Як перестрахуватися? Або користуватися послугами легальних служб таксі, або намагатися вплинути на державу, щоб вона врегулювала ринок таксі в Україні, щоб права і обов'язки були у всіх учасників процесу перевезень.
Раніше Україна була транзитною країною
За даними Державної міграційної служби України на березень 2021 року, в країні офіційно зареєстровано трохи менше, ніж пів мільйона іноземців. Дві третини - це іммігранти, третя частина - іноземці та особи без громадянства. Підрахувати, скільки у нас нелегалів, - неможливо, як і точну кількість українців, які працюють і живуть за кордоном.
У Держприкордонслужбі України відзначили: якщо раніше Україна була транзитною країною для мігрантів з Азії та Африки на шляху до Західної Європи, то зараз іноземці затримуються у нас. І не тільки тому, що закриті кордони, а є можливість заробляти вже тут без зайвих поїздок, пов'язаних із небезпекою бути спійманими і виселеними.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар