
Вартість вживаних автомобілів в Україні – надзвичайно велика. Якщо у цивілізованому світі за такі автомобілі правлять копійки, то у нас деруть практично як за нові. Це відбувається через так звану процедуру розмитнення (поняття умовне, бо туди входить кілька складових).
Усе це подається під «соусом» турботи про вітчизняного автовиробника. Але якщо про виробництво вантажного транспорту, автобусів ми ще можемо сміливо говорити, то про сегмент легкових авто – навіть не варто починати. Те, що виробляли в Україні, лише умовно можна назвати легковими автомобілями. А їхня підтримка – лише лобі автовласників, які відстоюють свої інтереси.
Думка депутата
Цей законопроект включено до порядку денного. Сподіваюся, що ми проголосуємо за нього ще цієї сесії.
Суротивники цього закону кажуть, що ухваливши його, ми втратимо український автопром, він зазнає збитків, люди втратять робочі місця. Але це не так, навпаки, ми створимо супутні робочі місця.
В Україні на тисячу людей – 150 автомобілів, а в Європі – 350. Тобто збільшивши їхню кількість, ми не лише отримаємо додаткові надходження за рахунок акцизу на пальне, екологічного збору, але і створення мінімум 15 тисяч супутніх робочих місць.
Ці гроші допоможуть впорядкувати дороги, частина з них залишиться у місцевих бюджетах, згідно з програмою децентралізації. Також потрібно буде обслуговувати ці автівки, тобто це робочі місця.
Не доведеться платити за автомобіль під час розмитнення більше, аніж він коштував у Європі. Сьогодні у сесійному залі підтримують цю ініціативу, тому сподіваюся, що вже у січні ми проголосуємо за цей закон.
Наявність чималого акцизу пояснюють дуже просто – потрібно поповнювати державну скарбничку. Щоправда, ні для кого не таємниця, що на тіньових (контрабандних) схемах імпорту автомобілів в Україну наживаються чимало ділків. Це чималий сегмент підпільного бізнесу, в якому задіяні усі гілки влади.
Також аби пояснити людям, чому в державі старі автівки коштують на вагу золота, очільники постійно кажуть про підтримку вітчизняного автовиробника. Буцімто без цих спецмит, ПДВ, акцизу вітчизняний автовиробник взагалі умре. Але навіть немовля знає, що в Україні нічого кращого, аніж «Запорожець» (останніми роками витвори корейського автопрому – «Део»), зібрати не можуть. Тому не може померти те, що навіть не народилося.
У результаті ми маємо ситуацію, за якої дві однакові автівки (рік випуску, об’єм двигуна, пробіг, стан тощо) в Україні і сусідній Європі (Польща, Румунія чи Словаччина) мають абсолютно різні ціни. Але не варто забувати, що рівень життя у країнах також різний.
Нагадаємо, що розрахунок платежів включає кілька складових. Зокрема ставки по трьох позиціях є сталими для автівок незалежно від коду товару, об’єму та типу двигуна. Розмір ввізного мита становить 10%, додатковий імпортний збір – 5%, ПДВ – 20% від митної вартості автомобіля. Тому ставка акцизу залежить від цих параметрів, а спеціального мита – від віку авто.
Щодо митної вартості, то її визначає декларант на підставі документів купівлі.
- Розмір акцизного податку залежить від року випуску транспортного засобу, об’єму двигуна та від того, новий це транспортний засіб чи був у використанні, - повідомив начальник Чернівецької обласної митниці Микола Салагор.
Для прикладу, якщо ви хочете придбати вживане авто, не дуже стареньке (п’ятирічне), нормальної комплектації та марки, об’єм двигуна у межах 2000 см3, то маєте знати, що за не дуже дороге авто доведеться заплатити чималу суму, зокрема 10% ввізного мита, 5% - компенсаційного та 20% ПДВ. Окрім того, доведеться заплатити акциз – 1,643 євро за кожен кубічний сантиметр двигуна (бензинового) та 1,923 євро за куб. см (дизельного).
Наразі в Україні у Верховній Раді зареєстровано законопроект щодо зменшення розміру акцизу на авто.
Законопроект передбачає прирівнювання ставок акцизу при митному розмитненні на старих авто до ставок на нові машини. Залежно від обсягу і типу двигуна (бензин/дизель), а також віку авто, ставки акцизу для старих машин з моторами до 1500 куб. см повинні зменшитися у 10-20 разів, для моторів від 1500 до 3000 куб. см – у 6-15 разів, а для моторів із об’ємом понад 3 літри – приблизно у 1,5 раза. Проект має обмежений термін дії – до 31 грудня 2017 року.
Також із 1 січня в Україні скасують додатковий імпортний збір на автомобілі. Додатковий імпортний збір 5% уряд встановив на початку року для збільшення надходжень до бюджету. Його вводили як тимчасовий – на рік.
Акцизний збір складає найбільшу частку вартості розмитнення автомобіля. Наприклад, купуючи дволітровий автомобіль за кордоном вартістю 6 тисяч доларів, ви мусите заплатити на митниці тільки 5507 доларів акцизного збору, а повна вартість розмитнення складе 8889 доларів. Отже, автомобіль, який ви купили за шість тисяч, буде вже коштувати майже п’ятнадцять тисяч.
Не варто забувати про податок до Пенсійного фонду – він становитиме ще додаткові 496 доларів.
Про низьку купівельну спроможність людей навіть говорити не варто. Також не варто забувати, що курс валюти зріс за останні два роки утричі і коливається у межах 25 гривень за долар.
Нагадаю, з 1 січня 2016 року в Україну можна буде завести автомобіль не старший за 5 років (завозити в Україну автомобілі дозволятиметься лише за умови, якщо вони відповідають стандартам Євро-5. Це можуть бути не лише нові, але і вживані авто), тому автомобілі по дві-три тисячі доларів нам не світять.
Цей стандарт запрацював у країнах ЄС та США 2009 року. Саме тоді у цих країнах почали виробляти автомобілі, які відповідають цим нормам.
Звісно, можна переобладнати двигун старшого автомобіля, і він відповідатиме таким нормам, але коштує це чимало.
Наявність чималого акцизу пояснюють дуже просто - потрібно поповнювати державну скарбничку
Наразі в Україні діє стандарт Євро-4. Відповідність нормам має підтверджувати відповідний сертифікат (основним показником цих стандартів є рівень викиду в атмосферу шкідливих речовин – вуглекислого газу, оксиду азоту та вуглеводнів тощо).
Продавці вживаних авто не вірять, що ці заходи зумовлять значне зменшення ціни на автівки. Хоча не відкидають, що це трохи пожвавить ринок.
- Якщо з наступного року скасують лише додатковий імпортний збір (5% від вартості), то зменшиться ціна автівки лише на кілька відсотків, - каже продавець вживаних автомобілів Микола Руднік. – Але якщо справді значно зменшать акциз – то це буде відчутно для людей, адже замість кількох тисяч доларів вони платитимуть кількасот. Хоча економічна ситуація така, що навряд чи люди масово почнуть скуповувати автівки. Банально немає грошей.
Також, каже він, не варто забувати, що автомобілі, які відповідають нормам Євро-5, коштують дорожче – на 500-1000 доларів більше, аніж аналогічні за класом автівки Євро-4.
Примірна ціна легкового авто в Польщі та Україні
«Фольксваген Пасат»
Об’єм двигуна – 2000 куб. см
Потужність – 160 к. с.
Пальне - бензин
Рік випуску – 2011
Пробіг - 181 тис. км
Ціна у Польщі – 49900 злотих (приблизно $13000)
Розмитнення на кордоні України
ПДВ (20%) – $3731
Мито (10%) – $1300
Імпортний збір – (5%) – $650
Акциз (1,643 євро/ куб. см) – 3707 доларів (після запровадження зменшеного акцизу він становитиме 534 євро або 560 доларів)
Всього за розмитнення – $9388
Остаточна ціна в Україні – $22388
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Якщо ви помітили помилку на цій сторінці, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter
Залишити коментар