
Ще місяць тому бензинова криза була однією з основних тем у всіх ЗМІ, але сьогодні «паливні пристрасті» трохи вщухли. Проте, дивлячись на стели АЗС, багато автомобілістів не можуть стримати роздратування. Середня ціна на А-95 на 18 липня становила 50,60 грн, на дизель – 56,28 грн, на газ – 35,01 грн.
Утім, як показало нове дослідження, в Україні ситуація з пальним ще нібито не найгірша. Аналітики, які вивчають ринок пального, виставили динаміку вартості бензину в Європі та світі у першому півріччі 2022 року та підрахували, скільки літрів пального можна купити на середню зарплату в різних країнах.
Наразі забезпечено поточне споживання пального, але серпень-вересень близько – сезонний пік споживання, коли буде потрібно на 20-30% більше
У першому півріччі 2022 року зростання цін на бензин було зафіксовано у більшості країн, але антилідером у цьому відношенні стала Туреччина, де літр палива подорожчав удвічі. В Україні середня вартість бензину в червні становила 50,61 грн., що майже на дві третини (плюс 63,3%) більше, ніж у січні 2022 року, коли 1 літр можна було купити за 31 грн. Окрім нас і Туреччини, до п’ятірки країн, які більше, ніж інші відчули різке підвищення цін, увійшли Молдова (+53%), Угорщина (+47,1%) та Австрія (+45,7%).
Загалом треба сказати, що подорожчання тією чи іншою мірою торкнулося майже всіх. У половині досліджуваних країн вартість пального зросла більше, ніж на третину. Єдиною країною, де вартість бензину за півроку не змінилася, стала Мальта, а єдиною країною, де ціни на заправках знизилися (щоправда, менш як на 1%), виявився Казахстан.
Найдорожче пальне – у Норвегії
В абсолютних цифрах у нас, порівняно з Європою, все також ніби не дуже й погано. У перерахунку на долари бензин в Україні виявився одним із найдешевших у Європі – 38-е місце з 43 обраних країн та «всього» 1,71 долара за літр.
Найдорожче в Європі заправляються автомобілісти Норвегії (2,71 долара за літр), Фінляндії (2,67 долара) та Данії (2,62 долара). Нашим сусідам у паливному питанні теж не позаздриш: у Польщі літр бензину коштує 1,79 долара, у Румунії – 1,83, в Угорщині – 1,87.
Найдешевший бензин у червні 2022 року продавали в Алжирі (0,31 долара за літр), Кувейті (0,34 долара) та Ірані (0,35 долара).
Як правило, коли йдеться про те, наскільки в Європі все дорого, ми одразу згадуємо, що й зарплати у них чималі. Мовляв, хай спробують пожити на наші зарплати з нашими цінами – тоді побачимо, хто тут живе, а хто виживає. Тому аналітики перевірили співвідношення вартості бензину до середньостатистичних зарплат країн, що досліджуються.
Скептики, як завжди, мають рацію: найбільше пального на свої зарплати можуть купити автомобілісти країн із найвищими цінами на заправках. Так, у Швейцарії на середню зарплату можна купити 2455 літрів бензину, у Люксембурзі – 1943 літри, у Данії – 1502 літри. Мешканцям Норвегії, де, як йшлося вище, найвищі цінники на АЗС, теж скаржитися особливо нема на що: на середню зарплату можна купити 1416 літрів.
У світовому рейтингу співвідношення вартості бензину до середньої зарплати лідируючі позиції цілком очікувано займають країни Перської затоки: Катар (5968 літрів), Кувейт (5578 л) та Саудівська Аравія (4372 л).
Щодо України, то для розрахунку аналітики взяли зарплату 14 577 грн, тобто 11 734,48 грн після сплати податків. У результаті вийшло, що в середньому українець може купити на свою зарплату 232 літри бензину. Порівняно з минулорічними результатами (389 літрів), купівельна спроможність середньої української зарплати щодо пального знизилася. Але при цьому вона не набагато нижча, ніж, наприклад, 2019 року (258 літрів). Але все це таке – середня температура по лікарні.
Ціни не зупиняться
Про те, що в період дефіциту нафтопродуктів увійшов увесь світ загалом і Європа зокрема, нагадує економічний аналітик Петро Драханчук. А в Європі ситуація посилюється через відмову від російських нафтопродуктів.
– Ціни будуть зростати, – прогнозує експерт. – Як саме ембарго вплине на ситуацію, не знає ніхто. Точно зрозуміло, що на всіх чекає економія пального. І тут є проблеми. З одного боку, рекордні ціни повинні самі позначитися на темпах споживання, з іншого боку – політики йдуть на все (зниження податків, адміністративні кроки), щоб утримати ціну.
Щодо України, то, продовжує економіст, ми маємо хорошу динаміку поставок, черги на заправках зникають, але святкувати не варто поспішати: ситуація залишається дуже хиткою.
- Наразі забезпечено поточний баланс, але серпень-вересень близько – сезонний пік споживання, коли буде потрібно на 20-30% більше, – нагадує експерт. - Крім зростаючого сезонного дефіциту в Європі, зростає навантаження на транспортні коридори через збільшення експорту продовольства та іншого з України. Це додатково ускладнить імпорт пального.
Знаходити пальне також буде складніше. Європейські країни робитимуть все, щоб забезпечити своїх виборців. Хоч би що вони нам обіцяли, всі уряди завжди працюватимуть на свій електорат. При цьому війна триває, отже, можливі нові удари та руйнація інфраструктури.
На думку експерта, сьогодні нам потрібно не лише продовжувати активний діалог із ключовими країнами-постачальниками та транзитерами, а й думати над всеукраїнською кампанією, спрямованою на зміну звички у споживанні пального. Щось на кшталт ініціативи «Їдь на велосипеді – збережи пальне для швидкої».
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее и нажмите Ctrl + Enter
Оставить комментарий