
Війна поступово заганяє країну в бідність. За даними експертно-аналітичних центрів ринку продовольства країни, через втрату роботи та скорочення зарплат із «раптовою бідністю» зіткнулися навіть представники колишнього середнього класу. Кожному третьому українцю не вистачає грошей від зарплати до зарплати.
При цьому чверть наших земляків витрачають на продукти, ціни на які зростають навіть не щодня, а щогодини, до 60% своїх бюджетів. Ще 15% українців зазначають, що на їжу витрачають понад 60% своїх щомісячних доходів.
Про заготівлю овочів
Поліпшити матеріальне становище українців може або підвищення доходів, або зниження витрат, але й те й інше в умовах війни малоймовірне. Хоча за низкою продуктів певні позитивні очікування все ж таки простежуються. Найбільший оптимізм аграрії пов’язують з гречкою, якої цього року планують зібрати понад 150 тис. тонн. На сьогодні вже зібрано понад 120 тисяч тонн.
– Зараз на переробні підприємства надходить гречка нового врожаю, – цитують ЗМІ директора департаменту аграрного розвитку Міністерства аграрної політики та продовольства Ігоря Виштака. – Є перспективи, що ціна знизиться до 60–70 грн за кілограм.
Попри весь оптимізм щодо низки культур, експерти прогнозують до кінця року подальше зростання цін
Окрім того, Віштак додав, що за підсумками цьогорічного врожаю буде повністю забезпечена внутрішня потреба України в зернових, олійних та цукрі, а також збережено серйозний експортний потенціал.
Одночасно озимою пшеницею в оптимальні терміни (15-25 вересня) було засіяно менше ніж 30% запланованих площ. Це сталося, зокрема, і через затяжні дощі, повідомляють аналітики. Для жовтневих посівів теж складаються несприятливі погодні умови. Висока ймовірність того, що рослини через нестачу тепла увійдуть у зиму в початкових фазах розвитку, будуть ослаблені та нестійкі до несприятливих зимових умов у разі їх виникнення.
Продукти встановлюють рекорди
Про те, що в Україні зросли ціни на все, на що можна, покупці знають з особистого досвіду. Кожен може в цьому переконатися, просто пройшовшись по будь-яких продуктових магазинах.
Ми вже писали про те, як подорожчали яйця та овочі борщового набору, але, схоже, буквально кожен товар прагне поставити свій рекорд. Цього разу дійшла черга до моркви, яка зараз продається втричі дорожче, ніж рік тому. І це незважаючи на те, що саме зараз на ринку – сезонне збільшення пропозиції.
За даними експертів, виробники готові відвантажувати моркву не дешевше, ніж 15-18 грн за кіло, що на 18% дорожче, ніж тижнем раніше. Щоправда, експерти наголосили, що ціни зростають лише на високоякісну моркву, яку закуповують для подальшої закладки до сховища.
Середні ціни на сало за останній місяць зросли на 15%, м’ясо – на 7-8%, молочні продукти – на 10% та більше, хлібобулочні вироби в середньому дорожчають на 10% щомісяця. І якщо подорожчання молочних продуктів виробники пояснюють насамперед дефіцитом сировини (холодної пори року корови менше дають молока), то у випадку з хлібом причина інша. Зернових цього року зібрано достатньо, а ось зростання вартості енергоносіїв та пального впливає на ціну дуже суттєво.
Чому дешеві товари дорожчають швидше
За словами економічного аналітика Петра Драханчука, ціни на всі продукти взаємопов’язані, оскільки тягнуться один за одним. Наприклад, дорожчає м’ясо – люди переходять на картоплю. Попит на неї зростає, відповідно, зростають ціни. Внаслідок цього покупці звертають увагу на інші гарніри – крупи, макаронні вироби… Зрештою дорожчають і вони.
Експерт нагадує про ефект Гіффена, який, на перший погляд, звучить парадоксально: попит на товар знижується разом зі зниженням ціни та підвищується разом з підвищенням ціни, всупереч основному закону попиту.
- Насправді ніякого парадоксу тут немає, оскільки в цьому разі йдеться саме про соціальні товари, – пояснює аналітик. – Для інших, дорожчих товарів, події розгортаються за протилежним сценарієм: під час підвищення ціни споживання знижується. Наприклад, під час подорожчання вершкового масла люди переходять на маргарин, під час подорожчання яловичини – на курку чи рибу. З товарами Гіффена все не так: під час підвищення цін на олію люди починають купувати її не менше, а більше за рахунок економії на інших продуктах. Споживачі очікують подальшого зростання цін на ті небагато продуктів, які їм поки що доступні, і запасаються ними наперед.
Товари Гіффена – це відносно недорогі товари, які займають у споживчому бюджеті значне місце та для яких відсутній рівнозначний товар-замінник. У різних країнах вони різняться. Наприклад, якщо в Китаї – це рис і локшина, то в Україні – олія, цукор.
Ще плюс 10%
Попри весь оптимізм щодо низки культур, експерти прогнозують до кінця року подальше зростання цін. Причини у кожного товару свої, але є й загальні: зростання цін на енергоносії (що впливає на подорожчання як виробництва, так і зберігання), а також зростання цін на пальне та, відповідно, логістику.
За різними оцінками, до кінця року тією чи іншою мірою подорожчають усі групи продуктів – борошно та хліб, яйця та молочні продукти, овочі та фрукти, м’ясо та ковбаса. У середньому продуктовий кошик найближчими місяцями «поважчає» ще мінімум на 8-10%, тобто за рік (грудень до грудня) інфляція становитиме близько 40%.
Але й у новому, 2023 році, зростання цін не зупиниться, адже всі основні фактори, про які ми вже писали – від скорочення посівних площ до зруйнованої логістики – нікуди не подінуться. У бюджеті на 2023 рік закладено 30% інфляцію і, кажуть економісти, на менші темпи сподіватися не варто.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее и нажмите Ctrl + Enter
Оставить комментарий