
Коли світ невпинно глобалізується, економічні зв’язки дедалі міцнішають, наша держава ніби перебуває у цілковитому вакуумі. Складається враження, що світові економічні тенденції вперто не працюють у нас.
Уже другий рік поспіль на світових ринках продовжує дешевшати нафта. Починаючи з 2014 року ціна марки «Brent» зменшилася майже у чотири рази (у січні 2014 року за бочку нафти правили у межах 106 доларів).
Думка експерта
Зважаючи на нинішню ситуацію на нафтовому ринку, в Україні літр дизпалива мав би коштувати 10 гривень, бо на нього більший попит, а бензин марки А-95 – у межах 11 гривень за літр. Що ми маємо наразі?
Уряд мав би зробити дієві заходи у цьому напрямку, адже за місяць-два почнуться польові роботи і з’явиться «залізний» аргумент, чому пальне таке дороге.
Світові тенденції такі, що експерти з енергетики стверджують, що ера нафти минає. Зараз ринок нафти в автомобільному сегменті становить 70%. І ця цифра буде лише зменшуватися. Тому трейдери лише користуються ситуацією. Держава на це не впливає, Антимонопольний комітет нічого не бачить.
Натомість лише бізнес зменшує свої прибутки через зростання ціни на пальне. Якби вона не була такою захмарною, то ціни на продукцію не зросли настільки.
Не вірю, що нафтотрейдери мають великі перехідні залишки пального. На них працюють експерти та аналітики, які прораховують формування ціни у перспективі. Тому ніхто не буде робити значних запасів, щоб не втрачати прибутку через падіння ціни на нафту.
Можливо взимку ціна і дещо знизиться, але з початком сільськогосподарських робіт вона знову підніметься, бо буде значний попит. Держава ж лише безпомічно розводитиме руками.
Що таке нафтопереробні заводи – це безперервне виробництво. Вони мають лінійні запаси сировини на екстрений випадок. Тобто вони працюють в онлайн-режимі.
Окрім того, США зняли сорокарічну заборону на експорт нафти. Також частково зняли санкції з Ірану, одного з найбільших експортерів нафти. Це також враховують аналітики, які працюють на трейдерів. І вони прекрасно розуміють, що за півроку ціна на нафту буде приблизно 20-30 доларів за барель. І це оптимістичний прогноз.
Також лише нарощується виробництво електромобілів, які поступово витіснять звичайні.
На цьому тлі ціна на пальне в Україні мала б становити 10 гривень. Але ціна може впасти на гривню, щоб зняти соціальну напругу.
Нині ціна за барель нафти становить менше 29 доларів. Щоправда, хоч би якими темпами падала ціна на чорне золото, вартість пального в Україні вперто залишається незмінною. Незначні коливання, звісно, трапляються, але якоїсь чіткої тенденції звичайні люди не помічають.
Зрозуміло, що вартість пального формує не лише ціна на сиру нафту. Більшість у ціні, наприклад, бензину – це податки, маржа нафтотредерів, націнка, логістика, витрати. За різними оцінками, власне, нафта у ціні кінцевого продукту становить десь 40-45%.
Але навіть стрімке падіння цієї складової чомусь в Україні не відображається на ціні пального. Навпаки, на АЗС ціна коливається (нерідко у бік зростання). Нафтотрейдери це пояснюють надзвичайно просто – використовують старі запаси, які зробили ще за більшої ціни. Тобто намагаються, скориставшись ситуацією, заробити якомога більше. Адже навіть експерти запевняють, що таких величезних запасів сировини вони не мають.
В результаті значна ціна на пальне закладається у будь-яку продукцію, яку ми купуємо. Тобто ми змушені переплачувати за товари та продукти, бо хтось вирішив зібрати найбільші бариші.
З іншого боку, ціна на пальне (нафту) міцно прив’язана до курсу валюти. З 2014 року гривня щодо долара впала практично утричі. Ціна ж нафти зменшилася, як ми вже говорили, практично у чотири рази.
- Прогнози – річ невдячна. Україна взагалі стоїть осторонь від світових процесів. Це пов’язано з тим, що курс валюти постійно коливається, - вражає голова Асоціації працівників підприємств з торгівлі нафтопродуктами в області Ілля Хочь. – Нафтотрейдери ж міцно пов’язані із зовнішнім ринком. У нас фактично залишився єдиний нафтопереробний завод, решту ми завозимо з інших країн. Оператори не знають, що відбуватиметься на ринку. На гуртовому ринку пальне коштувало по 12,5 гривні за літр, а роздріб становив 16,5. Адже є акциз, інші побори та видатки, також зменшився попит на пальне.
Щодо майбутнього, то тут прогнози у всіх експертів однакові – сподіватися падіння ціни на пальне не варто. Бо невтішні прогнози по економіці загалом. Оператори, мовляв, хочуть покрити ризики за наш з вами кошт, тому страхуються і намагаються отримати максимальні прибутки. Нафта і далі падає, тому вони користуються ситуацією, аби заробити якомога більше.
Може взимку ціна на пальне і дещо зменшиться, але навесні знову зросте – бо почнуться сільськогосподарські роботи.
На цьому тлі Уряд лише безпомічно констатує факт падіння ціни на нафту, але чомусь не може пояснити, чому ціна пального залишається незмінною.
У профільному міністерстві намагаються домовитися з нафтотрейдерами щодо зменшення ціни на бензин та дизпаливо. Ті лише обіцяють. Кажуть, все залежатиме від курсу долара та потребують для цього кілька тижнів (щоб ще більше набити кишені).
Якщо переробити барель нафти
Скільки пального та супутніх продуктів можна отримати. Переробивши барель нафти
В одному барелі міститься 159 літрів сирої нафти. Під час переробки обсяг нафти в барелі збільшується ще на 9 літрів (завдяки додаванню різних хімічних речовин), тому виходить 168 літрів різних нафтопродуктів. З одного бареля виробляється:
102 літри бензину — достатньо для подолання відстані майже 1 тисячу кілометрів на автомобілі середнього класу.
30 літрів дизельного палива — достатньо, щоб проїхати майже 70 кілометрів на тракторі.
25 літрів авіаційного палива — американському літаку Боїнг-747 не вистачить цієї кількості палива навіть на два кілометри польоту. Максимум можна пролетіти півтора кілометра.
11 літрів газу, який утворюється під час перегонки.
10 літрів нафтового коксу — твердий залишок вторинної переробки нафти або нафтопродуктів. Використовується для виготовлення електродів та корозієстійких апаратури.
6,8 літрів мазуту — використовується як пальне для локомотивів, кораблів, електричних генераторів і для опалення будинків.
5,4 літра зрідженого газу — використовується в приладах для опалення, як автомобільне паливо, а також як наповнювач у різних аерозолях в якості заміни хлорфторуглеродам.
1,5 кг деревного вугілля в брикетах.
12 балонів з пропаном.
170 воскових свічок для торта.
1 літр моторного масла.
Нафтохімічні продукти також широко використовуються у фармацевтиці, косметиці, виробництві продуктів харчування та пластмаси.
- Представники компаній, що постачають бензин та дизельне пальне, наголосили, що аналіз ціни можна буде провести лише після завершення січня, який завжди характеризується спадом продажів, та після нових поставок імпортних нафтопродуктів, – йдеться у повідомленні міністра енергетики Володимира Демчишина.
Мовляв, нафтотрейдери звернули увагу на структуру ціни бензину, в якій податки та акциз складають більше половини вартості, тому зниження його ціни не може повністю відповідати ціновій тенденції на нафту.
Зважаючи на розмір акцизів, закупівельну вартість пального, адміністративні витрати, прибуток тощо, у міністерстві підрахували, що ціна у другій декаді січня не значно зміниться, аніж нині.
Індикативна ціна на бензин А-92 становить 18,92 гривні за літр, бензину А-95 – 19,67 гривні за літр, дизпалива – 16,02 гривні за літр.
- Вартість пального за рік впала на гривню. Це наслідки війни між нафтовими та фінансовими магнатами – не можуть поділити прибутки, хто з них заробить більше, - вважає кандидат економічних наук Богдан Ковалюк. – Нафтотрейдери відмовляються зменшити ціну, обумовлюючи це великими запасами сировини. Насправді вони користуються ситуацією та намагаються «зібрати наймасніші вершки». Ціна може впасти на гривню, але почнуться розмови, щодо збільшення витрат.
Наразі ж українці з екранів телевізорів спостерігають за невпинним зменшенням ціни на нафту і не можуть зрозуміти, чому на АЗС бензин не втрачає у ціні.
- Уже який рік поспіль усі лише говорять про падіння ціни на нафту, про переваги цього процесу, але вартість пального чомусь не змінюється, навпаки, лише зростає, - каже автовласник Максим. – Незрозуміло, хто на цьому заробляє найбільше – продавці чи держава? Якщо за останні два роки ціни зросли на все (пальне, продукти, товари, долар), то зарплати практично не змінилися. Хіба що зменшилися.
Попри здешевлення нафтової сировини, очікувати зменшення цін на внутрішньому ринку пального не доводиться. Лишається сподіватися, що цього року не доведеться купувати пальне за ціною 27 гривень за літр, як це було торік.
Звісно, вартість нафтопродуктів в Україні є нижчою, ніж на ринках ЄС, але перевищує ціни на бензин і дизпаливо на ринках країн СНД.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее и нажмите Ctrl + Enter
Оставить комментарий