
Загарбникам вдалося частково перекрити український експорт. Адже до війни 75% української торгівлі йшло через морські порти на Чорному та Азовському морях.
Нагадаємо, що більшість портів зупинили роботу, а частина з них захоплені рашистами. Це стало важким ударом для українського експорту: морем, як найдешевшим шляхом, транспортували зерно, олію, метали та руду, які приносять Україні значну частину валютної виручки.
Нині першочерговим є питання експорту зерна. За словами президента України, через влаштовану блокаду портів не можна вивезти 22 млн тонн.
Експерти вважають, що треба розбудовувати залізничну інфраструктуру для експорту, адже мрії щодо конвоїв чи зброї, можуть і не реалізуватися
«Усі, скажімо так, морські можливості експорту харчової продукції - нашого зерна, ячменю, соняшника та іншого... 22 мільйони тонн сьогодні заблоковано», - зазначив Володимир Зеленський у травні. За його оцінками, можуть постраждати 400 млн людей. Саме стільки є споживачів українського продовольства у світі, за даними української влади. Так на початок травня у портах було заблоковано 90 млн тонн аграрної продукції, 70 суден і Україна щодня втрачала 170 млн доларів.
Чи можна і як розв’язати цю проблему і як партнери можуть допомогти Україні?
Конфлікт загострюється
«Значні запаси українського зерна залишаються у сховищах, їх не можна експортувати», - повідомила 25 травня британська розвідка. Через це ціни зростатимуть, що найбільше вдарить по країнах Африки та Близького Сходу, де українське зерно мало попит.
Президент Польщі Анджей Дуда на Всесвітньому економічному форумі заявив, що без українського продовольства на Африку чекає нова міграційна хвиля. «Якщо з’ясується, що в Північній Африці розпочнеться голод і немає експорту українського збіжжя, тоді вся південна Європа матиме величезний міграційний рух. Для нас очевидно, що буде величезний міграційний тиск, вже не кажучи про небезпеку масових протестів у Північній Африці та інших регіонах», відзначив президент Польщі.
Ці оцінки поділяють західні експерти, б'є на сполох і ООН. Кількість людей, які постраждають є дискусійною, але перед війною Україна забезпечувала 12% світового ринку пшениці, і покривала, наприклад, чверть потреб у зерні в 100-мільйонному Єгипті.
У МЗС росії запропонували гуманітарний коридор для кораблів з зерном, але в обмін на розмінування українських портів та зняття санкцій.
У розмові з канцлером Німеччини Шольцем та президентом Франції Макроном висловив позицію щодо деблокади чорноморських портів і російський диктатор путін.
Та чи повірила Україна черговим реверансам росії. Деякі країни Заходу, наприклад Британія та США, вже відкинули російські пропозиції зняти санкції. «Ми не зніматимемо санкції у відповідь на порожні обіцянки. Найшвидше вирішення проблеми зростання цін на сировину, зростання цін на продовольство у всьому світі – це припинення росіянами цієї жорстокої війни, припинення росією блокади портів України, припинення нападів на зернові елеватори, припинення нападів на судна із зерном», - заявив представник Держдепартаменту США Нед Прайс.
Так само Україна не буде розміновувати порти без гарантій, що туди не зможуть прорватися російські військові кораблі. «Щойно ми розмінуємо порти і повідомимо координати коридорів для проходження суден, якщо не буде міжнародного військового угруповання, НАТО чи ООН, цими коридорами одразу скористаються російські військові кораблі з десантом», - вважає керівник моніторингової групи Інституту чорноморських стратегічних досліджень Андрій Клименко. Для розмінування з українського боку має бути іноземна військова присутність у Чорному морі, переконаний він.
Чи допоможуть конвої
Один з варіантів зняття блокади - організація конвоїв, коли військові кораблі інших країн супроводжуватимуть судна з зерном. Так міністр закордонних справ Литви Габріелюс Ландсбергіс запропонував проведення військово-морської операції, щоб вивезти зерно з Одеси. «Часу дуже мало. Ми наближаємося до нового врожаю, і немає іншого практичного шляху експорту зерна, окрім через чорноморський порт Одеси. Вкрай важливо показати вразливим країнам, що ми готові вжити заходів, необхідних для того, щоб нагодувати світ», - заявив він.
Президент Естонії Алар Каріс заявив, що зростає підтримка військових конвоїв для торгових суден в Чорному морі. «Це буде не обов’язково операція НАТО, але, скажімо, країн НАТО», - сказав він.
Для України найкращим варіантом було б залучення саме країн НАТО, вважає А. Клименко. «Тут нема іншого варіанту як використати тією чи іншою мірою якусь міжнародну військово-морську групу. Є, наприклад, кораблі НАТО, включно з мінно-тральною групою в Середземному морі, там є фрегати та корвети, які можуть їх прикрити», - каже він.
Проте на заваді цьому стоїть Туреччина. Міністр оборони Хулусу Акар заявив, що проходження кораблів нечорноморських країн може порушити «принцип регіональної відповідальності та права прибережних країн», і ситуація вийде з-під контролю.
Провідні союзники України в НАТО вже відмовилися від участі в конвоях.
Представник уряду Британії заявив, що наразі «немає планів відправляти британські кораблі в Чорне море» для участі в конвоях, а можливість залучення американських «військових ресурсів» для супроводу торгових суден заперечив речник Пентагону Джон Кірбі. Тож найімовірнішим варіантом залишаються конвої за участі турецьких військових кораблів.
Анкара хоче зберегти економічну співпрацю з росією та уникнути потрясінь, оскільки зараз в Туреччині не найкраща економічна ситуація, а наступного року на країну чекають вибори, які Ердоган та його партія прагнуть виграти. На все це накладається залежність від російського газу та потреби в російських туристах. Звідси і зацікавленість в якнайшвидшому припиненні війни.
Чи реальний військовий шлях?
Ще одним варіантом зняття блокади є військовий. На думку військового експерта Національного інституту стратегічних досліджень Миколи Бєлєскова, військове зняття блокади буде дешевшим та надійнішим за організацію конвоїв.
«Треба знищити всю військову інфраструктуру, яку мають росіяни у Криму, - не тільки надводні кораблі, але й протикорабельні комплекси Бастіон, авіацію, яка може «кошмарити» цивільні судна. Треба завдати удари по аеродромах, базах флоту і по субмаринах в момент, коли вони стануть на обслуговування на базі», - каже пан Бєлєсков.
Але зробити це, за його словами, Україна може лише, якщо отримає балістичні ракети від західних партнерів. «Балістичні ракети росіянам буде перехопити важко, особливо якщо вдасться знищити чи послабити ППО».
Але перед цим, на його думку, також необхідно розірвати маршрути постачання з росії до Криму.
Утім Україна не має необхідної зброї. «Треба аргументувати, якщо США не дадуть нам зброю для цього, їм доведеться гасити пожежі, які виникнуть у світі, в тій самій Африці та на Близькому Сході, внаслідок нестачі нашого продовольства. Світ буде лихоманити», - вважає експерт.
Водночас, на думку А. Клименка, не можна гаяти часу і треба розбудовувати залізничну інфраструктуру для експорту, бо мрії щодо конвоїв або зброї, яка дозволить зняти блокаду, можуть і не реалізуватися.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее и нажмите Ctrl + Enter
Оставить комментарий