
До війни ринок пального в Україні був переважно орієнтований на росію та білорусь. До того ж на початку повномасштабного вторгнення російські війська знищили близько двох десятків нафтобаз. Це спричинило великий дефіцит і стрибок цін на бензин, дизель і газ.
- На роздрібному ринку пального вдалося стабілізувати ціни на бензин, наприклад, на заправках можна придбати літр 95-пульс по 35,56 грн., хоча в пікові дні ціна за літр сягала близько 47 грн, каже директор Консалтингової групи Сергій Куюн. – Зараз, коли податків взагалі немає, ціни на АЗС залежатимуть від закупівельної вартості, а вона, своєю чергою, продиктована світовим ринком. Світовий ринок є дуже нестабільним, причина одна – війна в Україні.
Сьогодні готові постачати в Україну пальне Румунія, Польща, Австрія, Німеччина, і навіть з Нідерландів пальне було законтрактовано, але є велика проблема з його доставкою
Зараз Сполучені Штати розконсервували свої нафтові запаси. За словами президента Байдена, ще 30 країн це зроблять чи вже роблять. Тому, це питання навіть не України, а всього світу, бо від високих цін сьогодні страждають усі – і Європа, і Сполучені Штати.
Ситуація на ринку в Україні складна, адже ринок мусить перегрупуватися. До війни майже 100% нашого імпорту йшло з Росії, з Білорусі, також морем. Сьогодні ці напрямки закриті, і відповідно ринок повністю переорієнтується на поставки з Європейського Союзу. Цей процес складний через те, що ніхто на нас особливо не чекав. Це зрозуміло, якщо нас ніколи не було на тому ринку, то хто б нас там чекав.
Зараз все відбудовується з нуля. Почався у березні пошук ресурсів, зараз ці ресурси вже зрозуміло, звідки можна брати, але основна проблема – це логістика, тобто європейська транспортна система не готова до великих поставок у бік України. Українські трейдери стимулюють, скажімо так, європейців, щоб вони теж налаштовувалися на довгострокові постачання в Україну. Адже ми розуміємо, що навіть після завершення війни все одно ми повернемося до росії, білорусі.
Наразі є складнощі і з портовими потужностями, і з логістичними – це залізничний транспорт, який вимагає вагоноцистерн та так званої тяги – локомотивів, є певні проблеми з автомобільним транспортом, бо в Європі є дуже жорсткі вимоги до бензовозів. І все це ринок змушений зараз вирішувати.
Експерт вважає, що споживачі та ринок вже адаптувалися до теперішньої ситуації з пальним. Обмеження дозволяють розподілити пальне серед максимальної кількості споживачів, і я видно якогось сильного ажіотажу та якихось особливих проблем.
Усе, що стосується критичної інфраструктури – військові, муніципальні органи влади, інші силові відомства, вони забезпечуються насамперед. Досить нормально відбулося постачання для аграріїв – так, вони купують оптом, там ціна не регулюється, вона вища, ніж сьогодні на заправних станціях – саме через дефіцит, але це пальне є. Так, немає зайвих обсягів, але воно є доступним, деякі запаси були у самих селян, і це дозволило пройти весняний пік споживання.
Окупанти висадили в повітря два десятки нафтобаз. Тому є великий дефіцит пального. Якщо зараз зняти обмеження ті ж по 20 літрів, то люди почнуть просто більше купувати, вони купуватимуть не 20, а 50 літрів, заправлятимуться до повного бака, і тоді споживання може зрости вдвічі. Але чи можна вважати це дефіцитом – я не думаю. Якщо ринок відкритий, зникнуть обмеження і відкриватиметься більше заправних станцій, які сьогодні не працюють, у тому числі через брак пального.
С. Куюн каже, що сьогодні готові постачати в Україну пальне Румунія, Польща, Австрія, Німеччина, і навіть з Нідерландів пальне було законтрактовано. Але треба розуміти, якщо є вихід до моря – є польські порти, румунські, італійські порти, то ти можеш привезти скільки завгодно пального. Воно може бути навіть з інших континентів, наприклад, ми зараз чекаємо, що почнеться реалізовуватись контракт, про який говорили в нашому Міненерго – це Штати готові реалізувати велику проблему щодо постачання дизеля. Але там теж є свої, знову ж таки, логістичні нюанси, які вони зараз вирішують. Проблеми з пальним немає, є проблеми з його транспортуванням.
На ринок надходить пальне Е-4. Та простий споживач не відрізнить Євро-4 від Євро-5. Різниця між цими стандартами полягає у вмісті сірки в пальному, це фактично не впливає на експлуатаційні характеристики його використання, а впливає більше на екологічні характеристики.
Олесь ЗАДНІСТРОВСЬКИЙ
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее и нажмите Ctrl + Enter
Оставить комментарий