
Ракетні атаки рашистів на українські міста, вбивства наших цивільних громадян та цілеспрямоване руйнування енергетичної інфраструктури – це терористичні акти. Ми постійно чуємо такі заяви від представників української, і не тільки, влади. І насправді немає жодних сумнівів у тому, що росія продукує тероризм на державному рівні. І цивілізований світ за останні кілька місяців впевненіше офіційно визнає терористичну суть російської федерації. 23 листопада Європарламент визнав росію державою-спонсоркою тероризму. За відповідну резолюцію проголосувало 494 депутати Європарламенту, 58 були проти, 44 утрималися від голосування. Перед цим, 21 листопада, Парламентська асамблея НАТО одноголосно ухвалила резолюцію, в якій визнає російську федерацію та її режим державою-терористкою. А першою міжнародною організацією, що ухвалила подібне рішення, була Парламентська асамблея Ради Європи (ПАРЄ). Ще 13 жовтня ПАРЄ одностайно ухвалила резолюцію, в якій рф назвали терористичним режимом.
Зараз потрібно зосередитися на вже наявних правових механізмах, які допоможуть покарати за злочини в Україні конкретних осіб за допомогою Міжнародного кримінального суду у Гаазі
Нема єдиного підходу
Одразу помічаємо, що у різних випадках застосовувалися різні формулювання для позначення терористичної сутності росії. І схожа ситуація була, коли різні держави ухвалювали свої рішення щодо визнання російського «державного тероризму». Зокрема, подібні рішення впродовж цього року ухвалювали Сейм Литви, Сейм Латвії, Палата депутатів парламенту Чехії (нижня палата парламенту), Сенат Польщі, естонський Рійгікогу (парламент). І йшлося чи то про «державу, яка підтримує тероризм», чи то «державу, яка підтримує і чинить тероризм», «державу-спонсорку тероризму», чи просто «терористичний режим».
Річ у тім, що поняття «тероризм» зазвичай застосовується щодо організацій, а не держав. І в національних законодавствах різних країн та у міжнародному праві немає достатньо вироблених механізмів визнання та процедури покарання за «державний тероризм». Фактично зараз Україна просуває у цивілізованому світі розуміння необхідності створення чіткої законодавчої бази та якоїсь уніфікованої процедури щодо визнання та протидії «державному тероризму». І це одне із наших важливих завдань.
І якщо повертатися до рішення Європарламенту, то зараз його треба розглядати як важливу політичну основу для подальших рішень. У ЄС є свій список терористів, але у ньому лише фізичні чи юридичні особи. Держав там ще ніколи не було. Євросоюзу потрібна чітка процедура визнання та покарання цілих держав за тероризм. Європейські політики та чиновники про це дедалі частіше говорять, але формування, затвердження і початок дії таких процедур – це ще робота на майбутнє. І незрозуміло, скільки часу на це знадобиться.
Щось схоже можна сказати і про резолюцію Парламентської асамблеї НАТО. Союзники по Альянсу підтвердили, що вони єдині в оцінках терористичної суті росії. Але поки що це лише основа, що в майбутньому має знадобитися для процедури покарання нинішнього вищого керівництва рф та процедури відшкодування Україні збитків, завданих рашистськими терористичними атаками.
Важливість рішення Держдепу США
Уже зараз є держава, в якій відповідні процедури закріпленні законодавчо і діють вже десятиліттями. Це – США. В американському законодавстві є поняття «держава-спонсорка тероризму». Це стосується держав, які неодноразово надавали підтримку актам міжнародного тероризму. Рішення про «присвоєння» такого статусу ухвалює Держдеп США. І передбаченні санкції, що ведуть до міжнародної ізоляції держав-спонсорок тероризму. Запроваджується заборона зовнішньої допомоги від США, заборона експорту та продажу оборонних товарів, контроль за експортом товарів подвійного призначення та ще ціла низка обмежень. Також може бути визнана відсутність у держави з таким статусом судового імунітету, тому позови проти їхніх урядів можна подавати в американські суди, а компенсацію отримувати зі заарештованих державних активів. Це важливий момент, до нього ми ще повернемося.
Важливо, що США – це та країна, яка легко може втілювати подібні рішення. І країни, що допомагають державі-спонсорці тероризму обійти американські санкції, можуть підпасти під ті самі санкції. Санкційна група Єрмака – Макфола (міжнародна робоча група незалежних експертів з питань санкцій щодо росії) ще раніше у матеріалі для видання Українська правда пояснювала, що у разі, якщо буде рішення Держдепу США, то, серед іншого, для фізичних та юридичних осіб США участь у фінансових операціях з урядом росії стане незаконною; рахунки та майно офіційних установ рф у США заблокують, а на всіх, хто торгуватиме з рф всупереч забороні американців, чекатимуть санкції; будуть також заблоковані рахунки росії по всьому світу, зокрема з Китаєм, якщо тамтешні банки не ризикнуть підпасти під санкції США.
Зараз у списку Держдепу державами-спонсорками тероризму визнані Куба, КНДР, Іран та Сирія. І Білий дім, і Держдеп досі вперто відмовляються офіційно визнати росію державою-спонсоркою тероризму. Сенат США (верхня палата Конгресу) ще 28 липня ухвалив резолюцію, в якій закликає Держдеп визнати росію державою-спонсоркою тероризму через події в Україні, Чечні, Грузії та Сирії, що призвели «до загибелі незліченної кількості людей». Адміністрація Байдена зі свого боку продовжувала шукати якісь альтернативні варіанти й закликала не поспішати.
Не лише тероризм
Повертаємося про втрату судового імунітету державою-спонсоркою тероризму. «Якби США визнали росію державою-спонсоркою тероризму, то будь-яка людина у світі, незалежно від громадянства, яка зазнала збитків, шкоди чи страждань від росії, могла б звернутися до суду за компенсацією. І таким чином гроші росії могли б бути виплачені не тільки і не стільки Україні, а, наприклад, західним компаніям, які зазнали збитків через напад росії на Україну. Ми всі, звісно, знаємо, про величезні ресурси, що заморожені зараз у міжнародній фінансовій системі, але, наскільки я знаю, адміністрація Байдена хоче використати їх на реконструкцію України після війни та підтримку її економіки», – таке пояснення озвучував колишній посол США в Україні Джон Гербст.
Про таку ймовірність попереджала й професорка права в університеті Вандербільта, співредакторка Американського журналу міжнародного права Інгрід Вюрт.
У Білому домі раніше також зазначали, що рішення США щодо визнання росії державою-спонсоркою тероризму може вплинути на постачання допомоги в окремі райони України, зашкодити виконанню «зернових угод» та загрожувати процесу притягнення путіна до відповідальності та здатності підтримувати Україну за столом переговорів. Звучить якось дуже дивно. Але чи може Білий дім разом з американськими законодавцями придумати і втілити покарання росії за державний тероризм. Звичайно, що так. Лиш би була політична воля, як часто люблять говорити в Україні.
«Пересторога у тому, щоби відповідальність за агресію не була підмінена покаранням за допомогу терористам. Санкції проти рф, запроваджені США, європейськими й іншими державами не тому, що росія вчинила акти тероризму, а тому, що росія чинить акт агресії проти України. Тут держава чинить злочин», – на це ще раніше звертав увагу представник України в Раді ООН з прав людини у 2006 – 2010 роках, суддя Міжнародного кримінального трибуналу щодо колишньої Югославії у 2005-ому Володимир Василенко.
Степан КРАЙНЯК
Если вы заметили ошибку на этой странице, выделите ее и нажмите Ctrl + Enter
Оставить комментарий