Вплив багатозадачності на продуктивність і когнітивне здоров’я
Огляд
Багатозадачність охоплює практику одночасного виконання двох або більше видів діяльності, швидкісне перемикання між різними завданнями або послідовне виконання кількох обов’язків у швидкому темпі.
Чи є багатозадачність корисною?
Хоча багатозадачність може здаватися ефективним способом максимальної продуктивності, докази свідчать про те, що наші розумові здібності не є настільки підготовленими для обробки кількох обов’язків, як ми могли б припустити. Насправді, багатозадачність може підривати ефективність, зменшуючи розуміння, концентрацію та загальну продуктивність.
Що перетворює багатозадачність у бар’єр для продуктивності?
Коли людина намагається виконувати кілька завдань одночасно, вона насправді не виконує кілька завдань одночасно; натомість вона швидко перенаправляє свою увагу з однієї діяльності на іншу. Ця поведінка може викликати психологічні блоки, які суттєво заважають продуктивності.
Приклади багатозадачності
– Розпочинати два проекти одночасно
– Слухати радіо під час поїздки
– Вести телефонну розмову під час написання звіту
– Дивитися телевізор, відповідаючи на робочі електронні листи
– Переглядати соціальні мережі під час зустрічей
Як багатозадачність заважає продуктивності
Відволікання
Люди, які виконують кілька завдань одночасно, часто стикаються з більшою кількістю відволікаючих чинників у порівнянні з тими, хто зосереджується на одному завданні. Постійна необхідність перенаправляти увагу на нові активності відволікає їх від основних завдань. Деякі дослідження навіть вказують на те, що багатозадачники загалом більш схильні до відволікань.
Зниження ефективності
На відміну від поширеної думки, багатозадачність може заважати продуктивності. Це зниження пов’язане із “витратами на перемикання завдань”, що стосуються негативних наслідків, пов’язаних з переходом між завданнями. Часте переключення не дозволяє людям використовувати автоматичні поведінки для виконання завдань, що призводить до повільнішої роботи.
Зниження виконавчої функції
Акт багатозадачності регулюється виконавчими функціями у мозку, відповідальними за когнітивне управління. Цей процес відбувається у двох етапах:
1. Зміна мети: вибір для виконання одного завдання замість іншого
2. Активація правила: перехід від правил, що регулюють попереднє завдання, до правил нового завдання
Навіть незначні затримки в цьому механізмі можуть накопичуватися і призводити до суттєвих втрат часу, особливо під тиском.
Зростання рівня помилок
Багатозадачність може призвести до зниження продуктивності та зростання помилок. Дослідження показують, що студенти, які зайняті багатозадачністю під час лекцій, часто отримують нижчі результати в навчанні, у той час як люди похилого віку демонструють підвищені рівні помилок під час водіння, коли займаються багатозадачністю.
Когнітивна функція у багатозадачників
Постійна багатозадачність може негативно впливати на когнітивні здібності, навіть серед звичних багатозадачників. Дослідження показують, що люди часто переоцінюють свої здібності до багатозадачності. Ті, хто часто займається багатозадачністю, можуть проявляти імпульсивну поведінку, знижену виконавчу контроль і підвищену схильність до відволікань.
Підлітки і багатозадачність
Наслідки звичної багатозадачності можуть бути особливо шкідливими для підлітків. У цей критичний етап розвитку мозок встановлює важливі нейронні зв’язки, а надмірне розподілення уваги може загрожувати цьому важливому процесу.
Медійна багатозадачність
Деякі дослідження вказують на те, що особи, які беруть участь у медійній багатозадачності, можуть мати покращені здібності інтегрувати візуальну та аудіоінформацію; проте зазвичай вони виконують гірше на зосереджених завданнях, коли відсутні слухові стимули.
Як подолати звичку багатозадачності
Якщо багатозадачність негативно впливає на продуктивність, існує кілька методів, які можуть сприяти поліпшенню:
– Обмежте діяльність однією задачею за раз або поєднуйте просте завдання з більш складним.
– Використовуйте “правило 20 хвилин”, щоб повністю зосередитися на одному завданні, перш ніж переключити увагу.
– Організуйте час для групування подібних завдань, що зменшить відволікання.
– Зменште перешкоди, створивши спокійне робоче середовище та відключивши сповіщення.
– Розвивайте усвідомленість, щоб виявляти випадки виконання кількох завдань і сприяти концентрації.
Часто задавані питання
– **Чи шкідлива багатозадачність для вашого здоров’я?**
Так, вона може зменшувати концентрацію, підвищувати рівень стресу і погіршувати продуктивність.
– **Що це означає, якщо хтось має труднощі з багатозадачністю?**
Це говорить про те, що їхня когнітивна структура може бути не призначена для одночасного виконання кількох складних завдань; зосередження на одному завданні зазвичай призводить до кращих результатів.
– **Чи варто включити багатозадачність як навичку у своє резюме?**
Подумайте про вашу справжню здатність до багатозадачності, оскільки багато людей схильні переоцінювати свою майстерність у цій області і можуть не демонструвати хороші результати.
Висновок
Приділення уваги окремим завданням може суттєво підвищити продуктивність і задоволеність. Важливо усвідомлювати недоліки багатозадачності, щоб впроваджувати стратегії, що сприяють більшій концентрації та ефективним робочим звичкам.
